Dag 60. - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van André Aaldering - WaarBenJij.nu Dag 60. - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Dag 60.

Blijf op de hoogte en volg André

05 September 2013 | IJsland, Reykjavik

Donderdag 05-09-2013 Dag 60. Ik begin de dag eens een keertje voor de verandering met een koude douche. Niet vrijwillig overigens :-(. Op de een of andere manier krijg ik alleen maar koud water over me heen en in mijn blootje en half nat kan ik ook niet zo maar even naar een andere douche lopen. Elk nadeel heeft zijn voordeel en het voordeel is dan ook dat ik gelijk helemaal wakker ben. In de loop van de ochtend raak ik in gesprek met medepassagiers en maak wat plannen voor de middag. We meren namelijk af op de Faröer Eilanden. Als we om drie uur afmeren heb ik mijn plannen al klaar. Eerst naar de toerist informatie. Daar vraag ik naar het adres van een fietsenverhuur en samen met een Zweedse besluiten ik een fiets te gaan huren. Halverwege haakt de Zweedse af. Ze vindt anderhalf uur te kort om een fiets te gaan huren en gaat op zoek naar een wifi internet verbinding om nog wat te regelen voor een congres of zoiets. Ik huur een prachtige mountainbike fiets met de nodige versnellingen en in de anderhalf uur die ik heb verken ik de omgeving. Zo kom ik ook bij het voetbalstadion van Torshavn waar op de bijvelden een hoop jeugd aan het trainen is. Ook zijn zijn een tent aan het opbouwen voor morgenavond. De Faröer jeugd onder de eenentwintig speelt tegen de jeugd onder 21 uit Duitsland en ze verwachten natuurlijk een hoop publiek. Heb geluk dat het mooi weer is want normaal regent het twee van de drie dagen op deze eilanden. Het zijn in totaal 18 eilanden en er zijn er 17 van bewoond met een totaal van 48 duizend inwoners waarvan er alleen al 20 duizend in de hoofdstad wonen. Leuk om te weten is dat er ongeveer drie dubbel zoveel schapen op de eilanden zijn dan mensen. Wat me opvalt is dat alles er gelikt uit ziet. Mooie huizen, allerlei soorten winkels, dure auto's en zelfs een heus park ben ik nog doorgefietst. Na anderhalf uur lever ik mijn fiets weer in en op de weg terug naar de haven loop ik door een winkelcentrum waar menig Nederlandse gemeente jaloers op zou zijn. In de supermarkt neus ik wat rond en zie dat de prijzen best wel aan de hoge kant zijn. Ik schat dat het prijsniveau met Nederland wel een halve keer zo duur is. Als ik weer aan boord ben schuif ik aan in de " Dinner Club " hier staat een warm buffet klaar met super verse kabeljauw, groenten met aardappeltjes, gebakken varkensvlees met spek en een krokant randje zwoerd, rode kool en nog een paar sausjes. Niet verkeerd na een middag fietsen in Torshavn. Tijden het eten komt het Zweedse meisje bij mij zitten en samen hebben we een leuk gesprek over van alles en nog wat. Zij is dokter en heeft volgende week een congres in Heidelberg ( Zuid Duitsland ) waar ze naar toe moet. Verder wil ze zich gaan specialiseren maar weet nog niet in welke richting. We sluiten de avond samen af met een partijtje schaak. Met een beetje geluk win ik de partij en we besluiten dat ze morgenavond revanche kan krijgen. Daarna tref ik nog een paar Duitsers. De vader die samen reist met zijn dochter had ik al op de Faröer gesproken en nu zitten ze gezellig met een groepje andere Duitsers te kletsen. Ik ga er een poosje bij zitten om samen met hun een borrel te drinken. Tegen eenen vind ik het wel genoeg en na even een poosje aan dek een frisse neus te hebben gehaald kruip ik mijn kooi in om te gaan slapen. Toch weer een onverwacht mooie dag vandaag.

André

Na een lange tijd van training en voorbereiding ga ik op 26 Januari naar Argentinie om daar met HT reizen een expeditie te maken naar de 6962 meter hoge Aconcaqua. Een maand later 26 Februari vlieg ik vanuit Santiago de Chili door naar Peru waar ik op 1 Maart de Inca Trail naar de Machu Picchu ga lopen. Daarna nog een paar dagen vakantie vieren en dan verwacht ik 8 Maart weer thuis te zijn in Didam. Ik hoop dat jullie kunnen gaan genieten van mijn reisverhalen. Gr. André.

Actief sinds 23 Juli 2012