Vertrek komt steeds dichter bij ! - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu Vertrek komt steeds dichter bij ! - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Vertrek komt steeds dichter bij !

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André

22 Maart 2014 | Nederland, Didam

De gezonde spanning gaat steeds meer toenemen. Druk bezig met de laatste voorbereidingen en ook het trainen gaat gewoon door. Ondanks de intensieve training nog geen kilo afgevallen. Gelukkig hoeft dat ook niet want het is een voordeel om met een beetje reserve aan lichaamsgewicht de berg op te gaan. Dat is wel een van de prettige bijkomstigheden van zo'n expeditie ;-). Nog drie weken en dan is het zo ver en ben ik al in Nepal. Nepal ligt ten zuiden van het Himalaya massief en heeft ongeveer 28 miljoen inwoners, is ongeveer 4x zo groot als Nederland en 80% van de bevolking is hindoe. Leuk om te weten: Nepal heeft twee drielandenpunten met dezelfde landen. Zowel aan de oost als aan de westkant is het land verbonden met China en India. De hoofdstad Kathmandu heeft ongeveer een miljoen inwoners en is een kleurrijke stad. Gelukkig heb ik genoeg tijd voordat de expeditie begint om dit alles met mijn eigen ogen te kunnen aanschouwen. Kathmandu ligt in een vallei op ongeveer 1200 meter hoogte. Van hieruit ga ik met een truck richting Tibet. Na het passeren van de grens gaat het nog een paar dagen door dit Tibetaans berggebied via Tingri tot we aankomen bij Cho Oyu Base Camp. Van hieruit gaat het te voet verder in twee dagen tot Advanced Basecamp ( ABC ). Omdat de trucks niet verder kunnen komen dan Base Camp wordt al het materiaal overgeladen op yaks. De Yak is een koeien ras die goed tegen de kou kan, goed op een hoogte van 3000 tot 5000 meter kan leven en ook nog gemakkelijk hoogteverschillen in de bergen kan overbruggen. Ideaal dus voor het transport van al de goederen die naar ABC vervoerd moeten worden.
Intussen heb ik de meeste spullen die ik nodig zal hebben reeds verzamelt. Thuis op zolder heb ik een plek gereserveerd voor alles wat ik mee ga nemen. En dat is niet te weinig gezien de ruimte die ik nodig heb. Ik mag van de vliegmaatschappij Etihad 30 kg bagage meenemen, hierbij heb ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt om tegen een vergoeding 10 kilogram extra bagage mee te nemen. Dan nog ongeveer 7 kilogram aan handbagage er bij en je zult begrijpen dat ik mezelf ook net een yak voel als ik 10 april met een totaal gewicht van een kleine 50 kilogram van Didam naar Schiphol vertrek. En dan heb ik nog niet eens alles wat ik nodig heb om de Cho Oyu te beklimmen. Op de planning staat dat ik in Kathmandu nog wat laatste materiaal ga huren of kopen. Verder wordt er van je verwacht dat je ongeveer vijf kilogram aan snacks en snoep mee neemt als extra aanvulling op de voeding. Ook dit ga ik bijna allemaal aanschaffen in Kathmandu, al wil ik wel wat speciaal snoepgoed en oude kaas uit Nederland mee nemen. Dit alles om de op de berg verbruikte calorieën weer zo veel mogelijk te doen aanvullen.

Op YouTube heb ik leuk filmpje gevonden van wat er met je gebeurd als je van zeeniveau in een keer naar 8000 meter zou gaan
Gelukkig heb ik tijd genoeg om te acclimatiseren :-).

• 24 Maart 2014 - 00:01

Els En Peter:

Nou André als we het zo lezen denk je overal aan. Aan jouw voorbereiding kan het in ieder geval niet liggen. We zijn vol bewondering voor de manier waarop jij hiermee bezig bent en we hebben er alle vertrouwen in dat jij dit tot een goed einde zult brengen. Succes ermee en we volgen je op de voet. Niet ter voet ha ha. Gr E en P

• 24 Maart 2014 - 08:04

Thijs:

Hoi Andre,

Heel veel succes daar! Ik ben ontzettend benieuwd naar de foto's. Wie zijn je collega's en weet je al wie hoofdgids is? Goed slapen he zo gauw het mogelijk is. De tour de france wordt ook in bed gewonnen zei een bekend wielrenner eens...

gr Thijs

• 24 Maart 2014 - 09:20

Martine:

Het avontuur komt nu echt dichtbij, André! Wat ontzettend spannend…ik ga je zeker volgen. Nepal is geweldig: de natuur, maar vooral ook de mensen. Daar ga jij heel erg van genieten, jou kennende. Heel veel plezier. Namasté, Martine

• 24 Maart 2014 - 18:40

Bettie:

Als ik het goed begrijp start je met zo'n 55 kilo aan bagage! Hoeveel is daar nog van over als je op de top staat? En wie zeult dat voor jou naar boven? Kan me niet voorstellen dat yaks zo hoog komen. Dragers? Succes met de verdere voorbereidingen!

• 26 Maart 2014 - 15:17

Cindy Bunnik:

He André, ik heb je niet meer gezien vandaag op het werk, taart was lekker, bedankt (ook alvast gefeliciteerd met je verjaardag, haha)! Heeeel veel succes en plezier, echt zóóó gaaf dit! Let your dreams come true!. Ik lees graag je verhalen, volgens mij ga ik daar ook nog wat van leren. En don't worry, wij houden de toko wel draaiende hoor (-;
    Have fun, groetjes Cindy

• 31 Maart 2014 - 13:39

Jan:

Je eerste vrije dag vandaag. hoe bevalt deze? Je bent natuurlijk aan het oefenen, Thuis yakboter aan het eten? en nogmaals: Al kost reizen je je laatste euro, je komt altijd rijker thuis.

Dus er komt een rijk man thuis.

JP

• 02 April 2014 - 14:59

Sander:

Als je niet te vaak van de trap af strot tenminste.......

Verslag uit: Nederland, Didam

Beklimming Cho Oyu Nepal/Tibet april/mei 2014

Expeditie naar de 8201 meter hoge Cho Oyu.

Op 10 april 2014 vertrek ik richting Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Hier ga ik me melden bij Summit Climb waarna ik op 22 april vertrek voor een zes weken durende expeditie richting de top van de zesde berg ter wereld de " Cho Oyu ". Summit Climb is een bedrijf wat gespecialiseerd is in allerlei beklimmingen en trekkings in het hooggebergte overal ter wereld. Het grootste gedeelte van hun expedities vinden plaats in het Himalaya gebergte. Ze zijn er dan ook trots op dat ze elk jaar een expeditie in het voor en najaar organiseren naar de hoogste berg ter wereld de " Mount Everest ". Vaak met een hoog percentage aan geslaagde toppogingen. De "Cho Oyu" is met zijn 8201 meter hoogte de zesde berg ter wereld. Het is zeker geen technisch moeilijke berg om te beklimmen maar de hoogte, kou, duur, sneeuw en een luchtdichtheid van minder dan 40% maken het er niet makkelijk op. Om deze topprestatie te kunnen leveren en alle bijkomende organisatorische zaken goed te regelen ben ik al een lange tijd bezig met de voorbereidingen. Door veel te trainen met wandelen,zwemmen,badmintonnen en de nodige uurtjes in de sportschool hoop ik fysiek sterk aan de start te verschijnen. Op het organisatorische vlak ben ik druk met het regelen van uitrusting, inentingen, verzekeringen, vliegtickets enz enz. Via deze site wil ik de mensen die het leuk vinden om mij te volgen weer op de hoogte houden van deze ook voor mij bijzondere uitdaging en kunnen we hopelijk genieten van mooie ervaringen en verhalen.

Gr. André.