Verenigde Arabische Emiraten. Dubai. - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van André Aaldering - WaarBenJij.nu Verenigde Arabische Emiraten. Dubai. - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Verenigde Arabische Emiraten. Dubai.

Door: André.

Blijf op de hoogte en volg André

07 Juni 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Als het vliegtuig geland is in Abu Dhabi en ik uitstap komt de hitte me al tegemoet. Een stukje met de bus, bagage oppikken, door de douane en op naar terminal 3 waar ik de gereserveerde auto op kan halen. Had extra een auto geregeld zodat ik ook de mogelijkheid had om naar Dubai te kunnen gaan en een poosje later zit ik al op de snelweg richting Dubai. Maar wat is het verschil groot met Nepal. Alles is schoon. Geen vuilnis langs de kant van de weg. De wegen zijn tot soms wel vijf baans en goed onderhouden. Palmbomen en kleurige struiken sieren de middenberm. En vooral het verkeer is gestructureerd en niet zo chaotisch als in KTM. Het is al laat als ik stop bij een benzinepomp om wat te drinken te halen. Vocht innemen is noodzakelijk bij deze temperaturen. Als je de auto uitstapt merk je pas hoe prettig het is als je airco in de auto hebt. Ik besluit de bank achterover te zetten en mijn ogen even rust te gunnen :-). Doet me goed en na dit rustmomentje is het door naar Dubai waar het langzaam licht begint te worden. Het is niet druk in het centrum waar ik dankbaar gebruik van maak door eerst mijn hotel op te zoeken zodat ik een beetje de weg weet als ik ga inchecken. Daarna is het een beetje de stad verkennen. Ik rij richting het bekende strand van Jumeirah Beach. Af en toe even rondkijken hoe schoon en netjes er alles uit ziet en als toetje kom ik uiteindelijk uit bij het Burj Al Arab. Burj Al Arab is het meest bekende hotel van de wereld. Nachtje slapen kost meer dan 1000 euro. En dat is de prijs waarmee ze beginnen. Maar dan heb je ook wat in, wat de Arabieren zelf zegen, het enige zes sterren hotel ter wereld. Hierna besluit ik het beroemde palmeiland op te zoeken. Kijken of ik de familie Beckham tegenkom :-). ( schijnen hier ook wel eens te verblijven in hun paar miljoen kostende woning op palm eiland ) Je kunt hier met de auto tot aan het eind van de Palm komen en dat wil ik wel eens uitproberen. Het lukt me ook nog en uiteindelijk kijk ik uit op de Perzische golf. Ook hier ziet het er allemaal heel gelikt uit en heb een geweldig uitzicht op hotel Atlantis. Dit hotel heeft meer dan 1500 kamers !!!! Zegt wel wat over het formaat en de mogelijkheden van overnachten. Het rijden gaat me goed af in mijn Mitsubishi Lancer Automaat en besluit om via een ommetje naar het hotel te gaan. Wil even een kijkje nemen in de Dubai Mall ( Downtown Dubai ). Heb hier zoveel over gelezen en gehoord dat ik wel heel nieuwsgierig ben of dit allemaal klopt. En werkelijk dit slaat alles. Het begint al met het parkeren van de auto. Je verdwaald bijna als je niet goed oplet in de parkeergarage van de Mall en je moet een bonnetje trekken om te onthouden waar je auto staat. Dan kun je met liften, roltrappen en draaideuren naar binnen. Binnen is het hele complex voorzien van airconditioning. Eenmaal binnen val je in de wereld van glitter en glamour. Wat een luxe en wat ziet alles er super uit. Je kunt het niet opnoemen of het is er. Alle bekende merken kleding en luxe artikelen. Er is zelfs een hele straat waar alleen sieraden en goud te koop is. Te veel om op te noemen. Ik beloof mezelf dan ook om nog een keertje terug te gaan want heb het gevoel dat ik nog lang niet alles gezien heb. Wat overigens helemaal klopt als ik de tweede keer terug kom. Dan wordt het tijd om het hotel op te zoeken. En als ik dan uiteindelijk op mijn kamer ben schuif ik alles aan de kant en val als een blok in slaap. Wat wil je ook na zo'n lange vermoeiende dag. De volgende dag ga ik met de metro op pad. Het eerste ritje is een beetje puzzelen maar al snel heb ik door hoe het werkt en met een kaartje van drie euro mag ik de hele dag gebruik maken van de metro. Ook hier weer alles super de luxe. Alle stations zijn airconditioned en de trein zelf ook. De stations zien er strak, modern en schoon uit. Geen graffiti te bekennen in tegenstelling tot wat ik gewend ben in de grote Europese steden. Ik besluit om een lijn helemaal tot het einde te volgen. Een groot gedeelte van de lijn gaat bovengronds en zo kan ik een mooi overzicht krijgen van een kant van de stad. Op de terugweg maak ik nog een uitstapje bij de Dubai Marina en ga met een mono rail over Palm eiland nog een keer naar Hotel Atlantis. Kijk mijn ogen uit als ik rond de Dubai Marina wandel. Hier liggen kapitale boten tussen de ontelbare wolkenkrabbers. Wat een luxe !!! En wat vliegt de tijd. Het is al laat als ik weer in het hotel kom en mijn voeten de nodige rust kan geven. Volgende dag vroeg op. Wil niets missen van dit alles. Uiteindelijk moet ik er voor mezelf toch aan geloven. Mijn haar moet nodig geknipt worden. Thuis heb ik de beste kapper die je kunt vinden maar hier moet ik even zoeken. Als ik er uiteindelijk een gevonden heb is het alom weer lachen. Zit echt bij een lokale kapper en zo'n grijze duif zien ze niet alle dagen. Met een hoofdmassage na de knipbeurt ben ik weer helemaal het heertje. Leuke manier om de dag te beginnen. Daarna is het opnieuw een dagkaart kopen en kan ik weer de hele dag onbeperkt genieten van de metro. Vandaag ga ik de andere kant op en kom uiteindelijk op de grote openlucht groente en vis markt. Wat een kleuren pracht en zoveel exotische vruchten. Iedereen probeert me groente, fruit of vis te verkopen en elke keer probeer ik uit te leggen dat ik geen vis of groente mee naar Nederland wil nemen in het vliegtuig. Uiteindelijk komt hier toch nog wat moois uit. Zit een vent met een schaal vol garnalen ( een soort black tiger garnalen ) die mij deze garnalen wil verkopen. Probeer hem uit te leggen dat ik deze niet mee kan nemen in het vliegtuig. Op zijn manier probeert hij me uit te leggen dat ik ze niet mee moet nemen maar op moet eten. Nu snap ik het helemaal niet meer tot het kwartje valt bij mij. Hij gaat ze pellen en dan worden ze klaar gemaakt in een nabij gelegen restaurant. Helemaal te gek en een kwartier later zit ik aan een maaltje garnalen die vanmorgen vers gevangen zijn. Komt het toch allemaal goed en ze waren heerlijk. Daarna moet ik er nog aan geloven bij de kokosnoten groenteboer. Moet op een bankje gaan zitten terwijl hij een kokosnoot voor me prepareert zodat ik de kokosmelk met een rietje eruit kan zuigen. Daarna haalt hij het vruchtvlees er voor me uit en voor vijf dirham ( een euro ) heb ik kunnen genieten van een lekkere kokosnoot en een stukje vakmanschap hoe je een kokosnoot moet klaarmaken voor consumptie. Daarna nog langs de dadel en vijgenboer op om mijn suikerpeil iets op te voeren en snel terug naar de airconditioning van de metro. Tijdens het bezoek aan de markt is de temperatuur flink gestegen. Het zweet gutst van mijn voorhoofd en mijn mini thermometer geeft ruim 45 graden aan in de zon. En dat is warm kan ik je wel vertellen. Om hier nog even op door te gaan. Vanmorgen onder de douche wanneer je de koud water kraan aan zet is het water zo warm dat je er bijna niet onder kunt douchen. Ze hebben er hier meer moeite mee om het water koud te krijgen dan om het warm te maken. Vreemde gewaarwording. Omdat het zo lekker fris is en ik een beetje wil afkoelen blijf ik wat langer in de metro zitten en kom uit in een soort achterstands buurt. Dat bestaat dus ook in Dubai. Hier zitten de moderne slaven die Dubai gebouwd hebben en nog steeds bouwen. Met velen zitten ze op kleine kamertjes om de huurkosten te kunnen delen. Het zijn vooral Nepalezen, Pakistanen , Filipijnen en mensen uit India die hier in de bouw en toeristenindustrie werken. Toch verdienen ze meer als in hun eigen land en kunnen ze hun familie in het thuisland een beter leven geven. Is het goed is het fout !!!!. Kan hier geen antwoord op geven. Alles heeft zijn voor en tegens. Wat ik wel weet is dat de contrasten op deze manier heel erg groot zijn. Daarna is het terug naar het hotel. Ben gesloopt voor vandaag. Mijn tempo ligt natuurlijk veel te hoog met deze temperaturen. Maar ja er is ook zoveel te zien en morgen is al weer de laatste dag in Dubai. De laatste dag heb ik mezelf een mooi afscheidscadeau van Dubai kunnen geven. Ik heb namelijk een kaartje kunnen bemachtigen om in het hoogste gebouw van de wereld te mogen. Met een lift ga je naar 452 meter hoogte van waaruit je de hele stad kunt overzien. Burj Khalifa is een bijzonder gebouw. Te veel om allemaal op te noemen. Google dit gebouw maar eens en je zult versteld staan wat voor records allemaal gebroken zijn bij de bouw. Vast aan Burj Khalifa zit de Dubai Mall waar ik de laatste uren doorbreng in Dubai. In de Mall zit een van de grootste aquaria ter wereld. Helemaal te gek om te zien. Zie kleine zandhaaien, roggen, napoleonvissen enz enz. Niets is te veel in deze Mall. Zo is er ook nog een ijsbaan van olympische afmetingen en loopt het water me uit de mond als ik op de afdeling rond loop waar alle restaurants gevestigd zijn. Verder zit er nog een heel theater centrum aan vast en voor de kids een speciaal entertainment gedeelte. Kan niet op allemaal. En ook hier ziet er punctueel schoon en netjes uit. Een lust voor het oog. Hier komt oost en west wel heel duidelijk bij elkaar. Daarna is het naar buiten. Hier is vanaf zes uur savonds elk half uur een soort dansende fonteinen show te zien. Ook dit ziet er allemaal weer gelikt uit. Een prachtig stukje show ondersteunt door toepasselijke muziek. Omdat ik er in een keertje niet genoeg van kan krijgen blijf ik nog een keertje en nog een keertje genieten van dit schouwspel. En telkens is het weer anders in uitvoering. Wat een prachtig gezicht om op deze manier afscheid te nemen van deze bijzondere stad.

• 07 Juni 2014 - 08:57

Annie:

Wanneer komt je verslag in boekvorm uit met foto,s natuurlijk

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Beklimming Cho Oyu Nepal/Tibet april/mei 2014

Expeditie naar de 8201 meter hoge Cho Oyu.

Op 10 april 2014 vertrek ik richting Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Hier ga ik me melden bij Summit Climb waarna ik op 22 april vertrek voor een zes weken durende expeditie richting de top van de zesde berg ter wereld de " Cho Oyu ". Summit Climb is een bedrijf wat gespecialiseerd is in allerlei beklimmingen en trekkings in het hooggebergte overal ter wereld. Het grootste gedeelte van hun expedities vinden plaats in het Himalaya gebergte. Ze zijn er dan ook trots op dat ze elk jaar een expeditie in het voor en najaar organiseren naar de hoogste berg ter wereld de " Mount Everest ". Vaak met een hoog percentage aan geslaagde toppogingen. De "Cho Oyu" is met zijn 8201 meter hoogte de zesde berg ter wereld. Het is zeker geen technisch moeilijke berg om te beklimmen maar de hoogte, kou, duur, sneeuw en een luchtdichtheid van minder dan 40% maken het er niet makkelijk op. Om deze topprestatie te kunnen leveren en alle bijkomende organisatorische zaken goed te regelen ben ik al een lange tijd bezig met de voorbereidingen. Door veel te trainen met wandelen,zwemmen,badmintonnen en de nodige uurtjes in de sportschool hoop ik fysiek sterk aan de start te verschijnen. Op het organisatorische vlak ben ik druk met het regelen van uitrusting, inentingen, verzekeringen, vliegtickets enz enz. Via deze site wil ik de mensen die het leuk vinden om mij te volgen weer op de hoogte houden van deze ook voor mij bijzondere uitdaging en kunnen we hopelijk genieten van mooie ervaringen en verhalen.

Gr. André.