De eerste hoogte ervaring ! - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu De eerste hoogte ervaring ! - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu

De eerste hoogte ervaring !

Door: André Aaldering

Blijf op de hoogte en volg André

12 Januari 2008 | Nederland, Didam

De eerste echte hoogte ervaring heb ik mogen beleven op de Kilimanjaro. De Kilimanjaro is de hoogste berg van het Continent Afrika en de hoogste “vrijstaande” berg ter wereld. Hij is 5895 meter hoog en boven op de berg ligt nog de eeuwige sneeuw waarvan men zegt dat dit over ongeveer 25 jaar gesmolten zal zijn door het opwarmen van de aarde. In het hotel in Moshi (Tanzania) heb ik tekeningen zien hangen van de Kilimanjaro uit de jaren 1940 -1950 waarop je duidelijk kunt zien dat de sneeuwgrens veel lager ligt dan nu. Op 5 december 2003 ben ik samen met Bertie Boerstal vertrokken naar Tanzania. Via Arusha zijn we met een bus naar ons hotel ik Moshi gegaan waar we ’s-avonds een briefing hadden van het programma voor de komende dagen. De volgende morgen zijn we vanuit het hotel naar de gate van het Kilimanjaro National Park vertrokken. Hier hebben we ons ingeschreven en zijn we begonnen aan onze klim naar de top. Het grote verschil met de komende beklimming is dat in Afrika onze spullen werden gedragen door dragers, dat de tenten werden opgezet en het eten voor ons gekookt werd, terwijl we bij de komende beklimming van de Aconcaqua alles zelf moeten doen.
De route die wij gelopen hebben was de Machame Route ook wel de "whisky route" genoemd omdat deze route zwaarder is dan de Marangu Route die ook wel de "Coca Cola route" wordt genoemd omdat dit de route is die de meeste beklimmers gebruiken. De eerste dag loop je door weelderige bossen tot op een hoogte van 3000 meter waarna we overnacht hebben in Machame Camp. Het is hier al aardig koud en een dikke jas is geen overbodige luxe.
De tweede dag zijn we naar 3800 meter gestegen. Hier hebben we overnacht nabij Shira Camp. Dag drie is meer een acclimatiserings dag waarbij we maar 100 hoogte meters zijn gestegen en uiteindelijk bij Barranco Camp hebben overnacht. Dag vier zijn we gestegen naar 4600 meter. Vanuit dit kamp zijn we ’s-nachts om twaalf uur vertrokken voor onze toppoging. Na een zware tocht, waarbij je een constante druk op je hoofd voelt en telkens het gevoel heb dat je erbij wil gaan liggen, kwamen we rondt 8 uur ’s-Morgens op de top van de Kilimanjaro aan. Het gevoel is overweldigend. Al je investeringen in tijd en training komen op dit punt samen. Ook het uitzicht is fascinerend. Na wat foto’s maken begin je al snel weer aan de afdaling waarbij we afgedaald zijn naar 3820 meter. Hier hebben we overnacht om de volgende dag verder af te dalen naar de gate waar we onze diploma’s hebben mogen ontvangen als bewijs dat we boven op de Kilimanjaro zijn geweest. Hierna werden we per busje terug gebracht naar ons hotel waar we een ( lees meerdere) whisky (s) hebben gedronken op de succesvolle beklimming van Afrika’s hoogste berg.

• 13 Januari 2008 - 11:38

Ria En Fred :

hoi Andre ff de mail gelezen en hoop dit ook te doen als jij op avontuur gaat in de heuveltjes.bij deze wens ik je vast een heeeeel goede reis en geen koude voeten enzo,en zorg dat je weer heelhuids bij ons op de thee komt he!!
    SUKSES

• 18 Januari 2008 - 20:00

Luuk:

Hallo Andre
    He een fantatische mooie site ik zal regelmatig kijken hoe ver je gevorderd bent. Veel succes en klim ze!!!!

André

Na een lange tijd van training en voorbereiding ga ik op 26 Januari naar Argentinie om daar met HT reizen een expeditie te maken naar de 6962 meter hoge Aconcaqua. Een maand later 26 Februari vlieg ik vanuit Santiago de Chili door naar Peru waar ik op 1 Maart de Inca Trail naar de Machu Picchu ga lopen. Daarna nog een paar dagen vakantie vieren en dan verwacht ik 8 Maart weer thuis te zijn in Didam. Ik hoop dat jullie kunnen gaan genieten van mijn reisverhalen. Gr. André.

Actief sinds 23 Juli 2012