De "BERG" - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu De "BERG" - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu

De "BERG"

Door: André Aaldering

Blijf op de hoogte en volg André

19 Januari 2008 | Nederland, Didam

Met zijn 6959 meter is de Aconcaqua (lees a-kon-kaa-qua) de hoogste berg van het continent Zuid Amerika en is de hoogste berg ter wereld buiten het Hymalaya gebergte.De Aconcaqua ligt in het Andes gebergte op de grens tussen Argentinië en Chili, aan de Argentijnse kant en ter hoogte van de stad Mendoza. De beklimming is technisch niet moeilijk maar je moet dit avontuur ook niet onderschatten. De kans op harde wind, flinke kou (-15 graden tot –20 graden vormen geen uitzondering) en het feit dat je alles zelf naar boven moet sjouwen maken deze beklimming tot een echte uitdaging. En dan komt de hoogte er nog bij. De luchtdruk op de top is maar 40 % van de luchtdruk op zeeniveau.
Voor we aan de beklimming beginnen halen we eerst onze klimvergunning op in Mendoza. Van hieruit gaan we per bus naar Puente del Inca waar we onze bagage op muilezels laden en dan richting Plaza del Mulas gaan wat op 4250 meter hoogte ligt. Hier richten we ons basiskamp in voor de komende tien dagen. Van hieruit maken we de komende acht of negen dagen dan bevoorradingstochten naar de drie hoger gelegen kampen waarbij je om de anderste dag in een hoger kamp slaap. Kamp Canada op 4900 meter –Kamp Nido de Condores op 5350 meter en Kamp Berlin op 5959 meter. Vanuit Berlin vertrekken we dan om middernacht, en in dikke donskleding gehuld, voor de toppoging.En dan na vele vele uren van afzien hoop ik na ongeveer acht uur klimmen de 6962 meter hoge Aconcaqua te kunnen bedwingen.

• 20 Januari 2008 - 13:41

Ria Van Fred:

hoi Andre,Fred is skieen zoals je weet .ik heb ff gelezen wat er met jou gaat gebeuren binnenkort.Dat is niet mis zeg!!wij blijven je volgen ,en wensen jou dan ook een hele goede klim toe
    groetjes uit de Amstelhoek.

• 20 Januari 2008 - 13:42

Carla:

Ik ben nu al diep onder de indruk van je voornemen om de Aconcaqua (je krijgt het haast niet uit je strot) te beklimmen. Aan je voorbereiding zal het niet liggen, je hebt alle weggetjes gelopen die je hier in het westen hebt. Nog een reminder: Vergeet vooral de Zip-zakjes niet. HEEL VEEL SUCCES ANDRE. Ben benieuwd naar je eerste reisverslag.

• 21 Januari 2008 - 11:03

Jan Bosma:

Andre,
    ik wist niet wat je van plan was. Dit is wel even een avontuur zeg. We gaan je zeker volgen hier in Zwijndrecht en wensen jou en je reisgenoten een goede tocht toe.

• 21 Januari 2008 - 12:48

Max:

Andre voor mij ben je hartstikke gek, ga je naar Argentinie ga je klimmen.En er is zoveel moois te doen. Heel veel succes.

• 21 Januari 2008 - 12:56

Danny:

Hee Nonkel,

de Aconcaqua is natuurlijk geen Mount Everest!!! Maar goed, je moet ergens beginnen!!............Neeee geintje man!! Heel veel succes!! We houden je in de gaten en doe voorzichtig!!

Groeten,
    Danny Nicoline en Maud

• 21 Januari 2008 - 13:22

Richard, Margot :

Hallo Andre, heel veel succes met je beklimming. Geniet er van en we zullen je volgen.

• 21 Januari 2008 - 13:56

Jarno:

Andre, heel veel succes tijdens je tocht. Als het bevalt kun je dit misschien als teamuitje voor 2009 voorstellen. Doe het kalm aan, en vergeet niet een vlaggetje mee te nemen om op de top te planten. We houden je in de gaten de komende tijd!

• 21 Januari 2008 - 14:47

Gaby:

Hey Andre....

Ja, toch een berichtje van mij!!! en van iedereen hier bij Freshport! Heel veel succes en we zullen je missen.
    Klim ze!

Gaby, Auke, Gradus, Rick, Amin, Stephan, Manuel en Henk

• 21 Januari 2008 - 17:15

N.janssen5@chello Nl:

hey André Hartstikke leuk om te lezen wat je allemaal gaat doen... geniet ervan en ga vooral niet de grote held uithangen svp!!! goeie reis en wij blijven je volgen. toy toy van Nico en een vette kus Gemma

• 21 Januari 2008 - 19:45

Marco,josette En Job:

hey Andre,
    we willen je heel veel succes wensen de komende tyd en we blijven je zeker volgen.Dikke pakkerd van ons uit LobithXXX

• 21 Januari 2008 - 22:10

Ben En Linda:

heey (werme) bruur wat zijn we trots op jou. hadden graag meegegaan. lukt het niet kun je altijd nog de bus nemen, Connexxion rijdt er ook. En zie je het helemaal niet meer zitten, dan zuup maar een kwak melk in de pens en ga op een bank liggen.
    Maar alle gekheid op een stokje, hartstikke veel succes Andre, we volgen de site.

• 22 Januari 2008 - 15:07

Bettie En Adriaan:

Nou André, nog effies en dan gaat het echt beginnen....spannend lijkt ons.We hopen dat alles naar wens loopt (hoewel je het meeste lopen wel zelf zult moeten doen) en dat we je in maart gezond en wel weer terugzien. Heel veel plezier en succes!

• 22 Januari 2008 - 18:52

Roy & Ilona:

Weer een mooie uitdaging Andre. Wij zijn er zeker van dat het jou gaat lukken en wensen je dan ook heel veel plezier en een goede klim naar de top toe. Succes, en we blijven het vanaf hier volgen.

Gr. Ilona, Roy en een pootje van Bonnie.

• 22 Januari 2008 - 18:58

Rein :

Dag Andre
    Ik wil je veel succes wensen. Het lijkt me een gigantische ervaring om de aoncaqua te bedwingen. Doe het kalm aan.
    Ik zal je vorderningen met belangstelling volgen.

• 22 Januari 2008 - 20:08

Mitch:

hey drew
    dit is echt geweldig alweer een nieuwe uitdaging. ik wens je veel succes en geniet ervan. ik ga je zeker in de gaten houden. p.s neem een steentje mee.

• 22 Januari 2008 - 21:51

Ramona En Martin:

hallo andre,je bent heel wat van plan,super tof...
    wist jij dat ze in limburg ook een berg hebben??
    hopelijk kom jij die ook nog eens in de toekomst beklimmen.
    veel succes en hopelijk tot gauw....in de bergtoppen van landgraaf..

• 23 Januari 2008 - 08:41

At En Trudy De Ruig:

Hey André,
    Zo,ga je weer gek doen?
    Nou,veel plezier (???) op die berg en heelhuids terug komen, want we kunnen niet zonder jou ervaring op het werk???

Groetjes At en Trudy

• 23 Januari 2008 - 08:44

Brabantse Jan:

André, nu zit je nog thuis waar je met weemoet aan terug zal denken. Dit wordt flink afzien! Afzien is je leven. Daarom het gaat je lukken om in ieder geval bij het basiskamp te komen.

Succes en graag elke dag een berichtje.

• 23 Januari 2008 - 16:42

Anne:

Hee oom van me!
    Ja, ik heb de mail ontvangen en daarna de site eens even bekeken. Ziet er goed uit! Suc6 met de hulpmiddelen die je hebt gekregen van moeders hahah!
    Heel veel plezier en klim ze! En we zullen je volgen!!

groetjes anne en de rest van de familie

• 23 Januari 2008 - 18:29

Leo & Loes:

hoi andre,3 keer is scheepsrecht,dus bij deze nogmaals ontzettend veel succes,uiteraard blijven we je,zoals altijd,volgen,en loesje, je weet ons te vinden! VEEL PLEZIER, dikke kus leo en loes.

• 23 Januari 2008 - 21:55

Linda:

Fijn dat Loes ook een keer genoemd wordt.
    Want zonder zo'n lieve vrouw kom je niet zo ver. Ook voor Loes een pluimpje en hou je taai, we houden contact.

• 24 Januari 2008 - 09:01

Marjolanda & Michiel:

Hallo Andre,

Dit is weer een geweldige uitdaging voor jou! Heel veel succes en we zullen jouw via de site volgen...

• 24 Januari 2008 - 16:13

Annie Kipmulder:

hallo andre
    even een berichtje,we zullen je op de voet volgen
    gr annie

• 24 Januari 2008 - 16:48

Angelo:

Hoi André,
    Je blijft me verbazen. Ik dacht dat je op je vijftigste wel iets gas zou terugnemen, maar het tegendeel is waar! Ik wens je veel succes met deze uitdaging en zal je "op de voet" blijven volgen.

• 24 Januari 2008 - 21:13

ReneJolanda En Hidde:

Hoi Andre, we wensen jou een hele fijne reis en veel succes met het beklimmen van de Aconcaqua. Ook wij blijven je volgen, groetjes de Straubjes

• 25 Januari 2008 - 15:57

Ellen :

Heyy Andre,

Ik kreeg van Coby deze site door! Dus dacht: ff checken! Wist helemaal niet dat je hiermee bezig was, wat ontzettend leuk! Veel succes!

Groetjes Ellen

• 25 Januari 2008 - 16:06

Anneke Boon:

Hee André, wat een moedig voornemen. Ik doe het je niet na...brr...-15 of - 20....dan ben ik blij met 9 graden hier...heel veel succes gewenst ! en mooie ervaringen ! want die zul je vast hebben. Ga je nog eens een reis voor Djoser doen naar deze aconvaqua ? ( hoe spreek ik dit uit ? ) ik houd het bij de oad op Italë of Griekenland...groetjes, Anneke

• 25 Januari 2008 - 17:51

Erna En Edwin:

Hey Andre,

We wensen je veel succes met je reis en we houden je in de gaten! ;)

Groetjes,

Erna en Edwin