Machupicchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van André Aaldering - WaarBenJij.nu Machupicchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Machupicchu

Door: André Aaldering

Blijf op de hoogte en volg André

06 Maart 2008 | Peru, Cusco


Zaterdag de grote dag. Ik word om kwart over vijf opgehaald door de organisatie die de Inca Trail gaat regelen. Kris kras door de stad en links en rechts worden alle gasten bij de hotels opgehaald. Om precies kwart over acht kom ik weer lang mijn hotel op. Nog geen meter opgeschoten. Heb een gratis cittytour gehad denk ik dan maar. Het is een internationaal gezelschap. Twee jongens uit Engeland, twee meisjes uit Denemarken, een meisje uit Schotland, drie meisjes uit Ierland en een jongen uit Amerika. Allemaal zijn ze tussen de 20 en 30 jaar alleen ik ben ietsjes ouder. Na drie uur rijden komen we aan bij het beginpunt. KM paal 82 is het begin van de Inca Trail die naar Machupicchu gaat. Hier komen ook de dragers en kok erbij. De hoofdgids (Rubin) en zijn assistent zijn er al vanaf het begin bij.In totaal zijn we met 26 personen. 10 deelnemers, 12 dragers, de kok en zijn hulp en de twee gidsen. Een heel gezelschap. Ik voel me wel een verwende reiziger nu ik mijn tent zelf niet op hoef te zetten en af te breken. Hoef zelfs mijn eigen eten niet klaar te maken. Wat een luxe. Bij het beginpunt worden al onze papieren gecontroleerd en ik krijg een heuse stempel in mijn paspoort. En dan kan het feest beginnen. De Inca trail is 45 kilometer lang en je loopt deze trail in 4 dagen. Op de eerste dag is de afstand ongeveer 10 kilometer lang en loopt heerlijk weg. Er is van alles te zien en heb onderweg wat kennis gemaakt met de rest van de groep. Onderweg krijgen we uitleg over de flora en fauna en andere leuke weetjes door onze gidsen. De dag is dan ook zo voorbij. Onderweg is er zelfs een lunchstop waarbij er een grote tent opgezet is en 10 bakjes water klaar staan om ons op te frissen. Het lijkt wel een hotel.Wanneer we op het eindpunt aankomen zijn de tenten waar we in slapen al opgezet en er staat thee met popcorn klaar in de gezamenlijke tent. Daarna nog wat rondkijken op de kampeerplek en om 7 uur staat het eten klaar. We kletsen nog wat na over de eerste dag en gaan daarna vroeg naar bed. Ik slaap met Andy de Amerikaanse jongen in een tent. Andy is 24 jaar en woont zes weken in Cusco bij een pleeggezin om hier Spaans te studeren. Rustige en aardige jongen. De volgende dag is het vroeg op. We hoeven niet ver te lopen maar we moeten wel naar 4200 meter hoogte. Het gaat me goed af, alleen als we op het hoogste punt zijn begint het te regenen. We zitten nu tussen de wolken en je ziet niet zo veel van de omgeving. Als we afzakken, wordt het weer beter en op het eind van dag twee schijnt de zon weer. Dag drie is het langste qua afstand. Je loopt meer dan 17 kilometer. Sommige stukken zijn steiler dan de trappen in een huis. Het gaat de hele dag omhoog en omlaag. Het pad is gemaakt van allemaal keien en er ligt er geen een gelijk dus je moet goed oppassen waar je loopt. De natuur is ontzettend mooi evenals de vergezichten. Het is een waar genot om deze trial te lopen. Voel me dan ook als een vis in het water. Onderweg vertellen de gidsen weer over van alles en laten ons de wilde orchideeën zien die hier groeien. We zien ook de eerste Inca ruines. Dag vier moet het hoogtepunt worden. Het begint alleen niet zoals we hadden gehoopt. We moeten om vier uur opstaan zodat je bij zonsopkomst bij de zonnetempel aankomt en dan Machupicchu bij zonsopkomst kunt zien.Maar het regent dat het giet om vier uur. Het ontbijt duurt al wat langer maar het blijft regenen. We besluiten om te wachten want in het donker is het veel te gevaarlijk op de gladde stenen. Het blijft regenen . We besluiten om toch te gaan en bij het eerste licht vertrekken we voor de laatste 6 kilometer. Het is weer omhoog en omlaag en nog dik twee uur wandelen. Jammer dat het regent en als we bij de zonnetempel aankomen dopen we de naam al snel om in regentempel. Het is bewolkt en het zicht is slecht. Jammer.We lopen verder naar onderen en heel langzaam kun je contouren zien van Machupicchu. Maar dan is het geluk aan onze kant. Heel langzaam houd het op met regenen en de zon komt er zelfs doorheen. En als de gids met de rondleiding begint schijnt de zon en de rest van de dag blijft het lekker warm. Het hele gebeuren is indrukwekkend. Onvoorstelbaar dat mensen dit ongeveer 500 jaar geleden hebben kunnen maken. Iedereen is dan ook onder de indruk. We lopen over het hele terrein en krijgen uitleg over hoe het vroeger allemaal geweest is. Daarna hebben we nog wat tijd om zelf rond te kijken. Met een klein groepje hebben we een hoog punt opgezocht van waaruit je een mooi overzicht had over Machupicchu. Hier hebben we wel bijna een uur gezeten zo mooi als het was zeker nu het lekker warm was en de zon scheen. Hierna met de trein richting Cusco. Een rit van drie uur waarbij het eerste stuk langs een rivier ging. Opmerkelijk was het laatste stuk. Vlak bij de stad werd het hoogteverschil overbrugd door telkens vooruit en achteruit te rijden en zo al zigzaggend het hoogteverschil naar beneden te overbruggen. Over het laatste paar kilometers hebben we dan ook bijna een uur over gedaan. Na deze bijzondere rit was het snel naar het hotel, onder de douche om daarna nog een borrel (of waren het er meer) te drinken in een leuke bar hier in Cusco. Het waren vier schitterend mooie dagen. Indrukwekkend en heel bijzonder. Machupicchu staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Ik hoop dan ook dat ze zuinig omgaan met dit stuk erfgoed zodat nog vele generaties kunnen genieten van dit in 2007 nieuw gekozen wereldwonder.
Nog twee dagen en dan ga ik richting huis. Heb veel gezien en veel meegemaakt. Heb nog een ding op mijn verlanglijst staan en dat ga ik morgenavond doen. Het is een gerecht wat hier in Peru op feestelijke dagen wordt gegeten. Voor mij is het morgen ook een beetje feest. Heb een leuke reis achter de rug en ga gezond weer naar huis. Ben niet ziek geweest en heb nergens last van gehad en om dit te vieren ga ik morgen Cuy al Horno eten. En wat dit is moet je zelf maar eens opzoeken .

Voor de laatste keer de groeten vanuit Peru.

André

  • 06 Maart 2008 - 06:35

    Fred En Ria:

    Zal tijd worden dat je stopt met ons de ogen uitsteken wat een reis we horen graag van je en tot hier.Goede reis

  • 06 Maart 2008 - 08:30

    Jantien:

    Erg leuk om te lezen! Het is net alsof je zelf meeloopt en alles mee beleeft! Geniet nog maar even, want hier is het herfst.....

  • 06 Maart 2008 - 08:31

    Richard En Margot:

    Nou Andre, Ik kan mer voorstellen dat je nu eerst alles eens even moet laten bezinken. Als je zoveel gezien heb!!!
    Maar wat een reis zeg. Je zal niet uitverteld raken. Ik ben ook benieuwd naar je lekkere gerecht, en ga het zeker opzoeken. Als je terug komt, en je heb geen zin meer in het keurmesstersvak, kan je zeker schrijver worden. inmiddels heb je een hoop fans, en het is hartstikke leuk om je verhalen te lezen.Dat gaan we straks missen. Maar we wensen je een behouden thuiskomst. laat je lekker verwennen, want dat heb je wel verdiend naar zo'n inspanning. Goeie reis Andre, en tot gauw.

    Groetjes van Richard en Margot.

  • 06 Maart 2008 - 09:25

    Erna:

    Ik heb genoten van jou reisverslagen, soms leek het of ik met je mee reisde.
    Zo heeft iedereen van jou reis kunnen genieten, jammer dat het voorbij is.
    Maar, ik weet zeker dat Loesje nu wel weer blij is dat ze je in de armen kan sluiten.
    Nu wacht ik alleen nog op de foto's, ik heb wel een voorstelling maar beelden zijn waarschijnlijk nog indrukwekkender.

    Goede terugreis

  • 06 Maart 2008 - 09:57

    At En Trudy De Ruig:

    GEFELICITEERD!!!

    Harstikke goed man, zie ik je toch nog terug.
    Plezierige terugreis, ik ga je zien!

    Groetjes At.

  • 06 Maart 2008 - 10:11

    Coby:

    Hoi Andre,

    mooi verhaal weer. De Inca trail lijkt me heel indrukwekkend. Maar dat Cuy al Horno laat ik graag aan me voorbij gaan :S Brrr.

    Goede vlucht terug en tot zondag.

    Groetjes Coby

  • 06 Maart 2008 - 15:00

    Cousin Chris:

    Dré, wat een geweldige verhalen. Gefeliciteerd kerel...toch weer mooi ff gefixed! Zie uit naar de foto's.

  • 06 Maart 2008 - 16:09

    Jan Poell:

    Zelf dit heb je kunnen lopen. Ik krijg hoelanger hoe meer repect voor je. Dit is nog veel moeilijker dan die andere berg.
    Ik ben benieuwd naar je foto's.

  • 06 Maart 2008 - 17:36

    Els En Peter:

    Andre gefeliciteerd en bedankt voor al je mooie verhalen. Ben zeer benieuwd naar de foto's van Machupicchu. Ook al ben je maar ietsje ouder vind ik toch dat je een geweldige prestatie geleverd hebt, waar je trots op kunt zijn en waar je geweldige herinneringen aan zult hebben. Eet lekker ( och als het maar vlees is ) en een hele goede reis terug
    naar Loes en de kinderen.
    We zien je wel weer. Groetjes

  • 06 Maart 2008 - 17:38

    Linda:

    Hallo Broer,
    Wat heb jij een reis van je leven gehad en wij leuke verhalen. Ik heb er al een boekwerk van gemaakt.. foto's worden nog bijgevoegd. Dankzij de goede borstvoeding ben je niet ziek geworden... goed geslacht.
    Wat zullen we blij zijn je weer te ontmoeten en vooral Loes want ik weet nu hoe het voelt na 10 dagen. Goede reis terug en tot gauw.

  • 06 Maart 2008 - 19:10

    Bettie:

    Genieten, die verhalen! En nou niet op de laatste dag ziek worden van je "cuy-cuy"(wij hebben ons er maar niet aan gewaagd) want we willen je volgende week graag gezond en wel weer op Schiphol treffen. Benieuwd naar je foto's!

  • 06 Maart 2008 - 20:21

    Leo En Loes:

    nou andre we hebben met z'n allen van je prachtige reisverslag genoten,willem vind het 'heel knap'van je en wil als hij groot is ook ooit zoiets gaan doen,kun je hem mooi voorlichten. nou jongen, het ga je goed,geniet nog even en een goede terugreis,we zien je dan snel,liefs leo en loes.

  • 06 Maart 2008 - 20:24

    Jo En DIny:

    Hoi Andre,ook wij hebben nog een ding op het verlanglijstje staan;namelijk jou over een paar dagen weer heelhuids en gezond in de armen sluiten! Tot zondag!
    Groetjes Jo en Diny

  • 07 Maart 2008 - 12:26

    Max:

    Andre we zullen allemaal je reis verslagen missen wat een talent en wat een reis. En het volgende doel ik heb wel een idee want gekker kan het niet meer worden. Wat dacht je van het Pieterpad ?

  • 07 Maart 2008 - 14:15

    Wout Zijlstra:

    Weer een prachtig verhaal
    een goede terug reis

  • 07 Maart 2008 - 16:09

    Dorien:

    Hoi André.
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen.
    Je kunt 't allemaal mooi verwoorden. Mocht 't slagersvak je na dit grote avontuur niet meer boeien, kun je misschien wel baantje bij krant vinden. De "column"van André....

  • 07 Maart 2008 - 18:22

    Martin :

    yo André,
    super tijd gehad hé dan rest me nog maar een ding om te zeggen: goede reis terug en wel thuis

  • 08 Maart 2008 - 17:43

    Danny:

    Je verhalen zijn prachtig, echt waar! Maar waar ik nog het meest naar uitkijk is om eens een keer samen met jouw Cuy al Horno te eten!! Heeerlijk, ik ben al naar de dieren speciaalzaak geweest!!!! Tot gauw!!!!

  • 09 Maart 2008 - 11:17

    Marga En Wim:

    Hallo Andre, als je dit leest zit het er voor je op. Een hele grote ervaring rijker en dat nemen ze je in ieder geval niet meer af. Eerst lekker thuis bijkomen van alles en dan naar een volgende uitdaging???

    Groeten Wim en Marga

  • 11 Maart 2008 - 14:21

    Andre De Jonge:

    Kicken man, het lijkt verdacht veel op mijn laaste dag in M.P. Ook eerst regen en bewolking en later zon!
    gefeliciteerd met deze dubbelslagvakantiereis. en dat cuy kruipt over de grond weet ik wel te melden.
    Gr Je Aconcagua mmatje, Andre.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

André

Na een lange tijd van training en voorbereiding ga ik op 26 Januari naar Argentinie om daar met HT reizen een expeditie te maken naar de 6962 meter hoge Aconcaqua. Een maand later 26 Februari vlieg ik vanuit Santiago de Chili door naar Peru waar ik op 1 Maart de Inca Trail naar de Machu Picchu ga lopen. Daarna nog een paar dagen vakantie vieren en dan verwacht ik 8 Maart weer thuis te zijn in Didam. Ik hoop dat jullie kunnen gaan genieten van mijn reisverhalen. Gr. André.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 853
Totaal aantal bezoekers 94249

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 08 Oktober 2014

Expeditie Cho Oyu najaar 2014.

10 April 2014 - 13 Juni 2014

Beklimming Cho Oyu Nepal/Tibet april/mei 2014

08 Juli 2013 - 07 September 2013

IJsland Groepsreizen NoSun zomer 2013

26 Januari 2008 - 08 Maart 2008

Zuid Amerika - Aconcaqua

Landen bezocht: