Moeilijke beslissing genomen. - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu Moeilijke beslissing genomen. - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Moeilijke beslissing genomen.

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André

09 April 2014 | Nederland, Didam

Vandaag de definitieve beslissing genomen. Ik laat de lente expeditie voor de beklimming naar de Cho Oyu 2014 aan me voorbij gaan. Kom net thuis van het ziekenhuis waar de 32 hechtingen uit mijn middel vinger en pink zijn gehaald. De wond ziet er goed uit en zal over over twee weken vast wel helemaal dicht zitten maar om hem dan zwaar te belasten en bloot te stellen aan extreme koude is een ander verhaal. Wat eigenlijk nog meer de reden voor deze beslissing is dat ik tijdens mijn val vorige week ook nog minimaal een rib zwaar gekneusd heb. Deze blessure zorgt voor een hoop pijn tijdens het slapen gaan en in mijn dagelijks functioneren. Kan me niet voor stellen dat o.a. deze pijn te houden zal zijn als je op grote hoogte de hele nacht ligt te draaien in een slaapzak op een dun matje. Door alles op een rij te zetten en er goed over na te hebben gedacht ben ik tot deze moeilijke beslissing gekomen. Moet mezelf ook niet in de problemen brengen om koste wat het kost deze expeditie door te laten gaan. Het is als je gezond bent al een zware beproeving. De kans van slagen is op deze manier bijna onmogelijk. Als ik op voorhand al weet dat dit niet gaat lukken kan ik beter proberen om een nieuwe manier te vinden om mijn doel alsnog te bereiken. En een voordeel heb ik : Die berg ligt er de volgende keer ook nog wel :-). Ben dan ook druk aan het onderhandelen met Summit Climb om mijn deelname te verschuiven naar het najaar. Deze gesprekken verlopen goed en hoop de komende dagen in Katmandu de puntjes op de i te krijgen voor deze najaarsexpeditie. Ik vertrek de tiende april dan ook gewoon richting Nepal om de zaken te regelen met Summit Climb en ga me opmaken voor een soort vakantie. Het valt mezelf op dat dit nu heel vreemd voor me lijkt. VAKANTIE !!! Normaal heb ik een doel als ik ergens heen ga. Duiken, klimmen of een reis begeleiden maar nu kan ik alles rustig op me af laten komen. Weer een nieuwe ervaring erbij. Ik ben wel van plan om regelmatig op deze site bij te houden wat ik allemaal ga beleven de komende tijd. Het zal alleen niet zo spectaculair worden als dat ik gedacht had. Alhoewel je weet maar nooit wat ik allemaal nog tegen ga komen ;-).

Gr. André

• 09 April 2014 - 14:34

Annie:

hoi Andre
    Je hebt een wijze beslissing genomen ,ook al doet het zeer.
    Je hebt er zo naar uitgekeken.
    Maar zoals je als zei,se berg blijft wel staan
    Knap eerst maar zelf goed op dan heb je weer iets om naar uit tekijken
    annie

• 09 April 2014 - 16:12

Bettie:

Zo te horen een weloverwogen besluit! Zo'n beslissing is al een berg op zich! Erg moedig en verstandig, lijkt me. We hopen van harte dat het lukt de expeditie naar het najaar te verplaatsen. In elk geval een goede vakantie gewenst en heelhuids (letterlijk!) weer terugkomen. B en A

• 09 April 2014 - 17:57

Han:

André, moeilijk natuurlijk maar wel verstandig denk ik !!
    Ik blijf je volgen hoor !!
    gr.
    Han

• 09 April 2014 - 18:11

Peter En Cato:

Hoi André,
    Ook op deze site willen we je nog even zeggen hoe we met je meeleven. Blijf optimistisch en werk naar het najaar toe. Gewoon weer gaan trainen en wij zullen je hut wel winterklaar maken, want daar ga je beter tegen die tijd niet heen. Peter is nu voor het laddertje gewaarschuwd (hij loopt er trouwens achteruit vanaf).
    Veel sterkte en een fijne VAKANTIE dan maar.
    Groetjes, Peter en Cato

• 09 April 2014 - 18:50

Marga:

Hallo Andre,

Een goede beslissing,die berg loopt niet weg en het is inderdaad beter mode expeditie te verschuiven naar het najaar.
    Sterkte en maak er een leuke vakantie van
    Gr. Marga

• 10 April 2014 - 09:24

Martine:

Ontzettend jammer, maar een dappere beslissing! "Vakantie vieren" weer eens wat anders (-;
    Ik weet zeker dat deze reis je veel (meer dan je op dit moment misschien verwacht) gaat brengen. Niks gebeurd zonder reden!? Geniet ervan! Het ga je goed! X Martine

• 10 April 2014 - 09:32

Roel:

Hallo Andre,

Jammer dat het niet door gaat, maar je moet nog een berg verzetten....
    Ik hoorde dat je samen met Coen in het vliegtuig zat, wat een toeval!
    Misschien kunnen jullie samen wat leuks doen.
    Maak er het beste van.

Er is vast een hoop te zien en te beleven, hou je haaks...

gr Roel gft

• 10 April 2014 - 18:59

Kevin Overgoor:

Hi Andre,

Super balen! Maar met die positieve houding van je valt er nog genoeg te halen in Nepal!
    En er zijn genoeg trekkingen en bergen die je daar nog wel kan bedwingen!! Annapurna bijv?

Veel plezier!

Groetjes,
    Kevin

• 10 April 2014 - 22:41

Jantien:

Sjeemig, wat een verhaal!
    Hopelijk ben je inmiddels in Nepal em kan je inderdaad van je vakantie genieten!
    Liefs Jantien

Verslag uit: Nederland, Didam

Beklimming Cho Oyu Nepal/Tibet april/mei 2014

Expeditie naar de 8201 meter hoge Cho Oyu.

Op 10 april 2014 vertrek ik richting Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Hier ga ik me melden bij Summit Climb waarna ik op 22 april vertrek voor een zes weken durende expeditie richting de top van de zesde berg ter wereld de " Cho Oyu ". Summit Climb is een bedrijf wat gespecialiseerd is in allerlei beklimmingen en trekkings in het hooggebergte overal ter wereld. Het grootste gedeelte van hun expedities vinden plaats in het Himalaya gebergte. Ze zijn er dan ook trots op dat ze elk jaar een expeditie in het voor en najaar organiseren naar de hoogste berg ter wereld de " Mount Everest ". Vaak met een hoog percentage aan geslaagde toppogingen. De "Cho Oyu" is met zijn 8201 meter hoogte de zesde berg ter wereld. Het is zeker geen technisch moeilijke berg om te beklimmen maar de hoogte, kou, duur, sneeuw en een luchtdichtheid van minder dan 40% maken het er niet makkelijk op. Om deze topprestatie te kunnen leveren en alle bijkomende organisatorische zaken goed te regelen ben ik al een lange tijd bezig met de voorbereidingen. Door veel te trainen met wandelen,zwemmen,badmintonnen en de nodige uurtjes in de sportschool hoop ik fysiek sterk aan de start te verschijnen. Op het organisatorische vlak ben ik druk met het regelen van uitrusting, inentingen, verzekeringen, vliegtickets enz enz. Via deze site wil ik de mensen die het leuk vinden om mij te volgen weer op de hoogte houden van deze ook voor mij bijzondere uitdaging en kunnen we hopelijk genieten van mooie ervaringen en verhalen.

Gr. André.