Namasté - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Aaldering - WaarBenJij.nu Namasté - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Namasté

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André

12 April 2014 | Nepal, Kathmandu

Donderdagavond, nadat ik ben uitgezwaaid door het ontvangst en afscheid comité :-) die me heeft geholpen met mijn bagage, vertrokken vanaf Schiphol. Daarvoor relaxed vertrokken vanaf het treinstation in Arnhem waar Loes me naar toe had gebracht en waar we afscheid van elkaar hebben genomen voor dik twee maanden. Reizen heeft heeft een groot nadeel en dat is dat je vaak afscheid moet nemen :-(. Via een tussenlanding in Abu Dhabi door naar Kathmandu. Wel bijzonder om te vermelden is dat ik bij het inchecken op Schiphol collega Koen ontmoet die ook naar KTM gaat. Omdat we tijdens de vlucht niet bij elkaar konden zitten praten we gezellig bij tijdens onze tussenlanding. Koen blijft een paar dagen in KTM en gaat dan een trekking maken in het Annapurna gebied. Na de landing en het invullen van de nodige paperassen ( en daar heb je hem weer ) afscheid genomen van Koen. Tijdens het wachten op mijn visum kom ik contact met een Amerikaan die vrijwilligers werk doet in Nepal. Wel heel bijzonder vrijwilligerswerk. Hij is tandarts en via een organisatie helpen ze ongeveer 1200 kinderen uit de armste streken van Nepal en India met tandheelkundige hulp. Hij was al meer dan tien keer in Nepal geweest waarbij de organisatie het zo regelt dat er om de maand nieuwe artsen komen, het hele jaar door. Wat goed om te horen dat hier ook mensen mee bezig zijn. Dan door de douane en naar buiten waar de taxi al op me staat te wachten. De tassen worden netjes voor me gedragen wat goed uit komt want mijn hand is nog niet helemaal top. Het is ook spitsuur in KTM :-). Je wordt helemaal gek van al het getoeter en links en rechts wordt je ingehaald door fietsers, motoren,auto's, bussen en zelfs vrachtwagens passeren op enkele centimeters. Het lijkt wel of alles kris kras door elkaar rijdt maar al met al gaat het meestal wel goed. Na een wonderbaarlijke rit kom ik bij het hotel aan. Ziet er allemaal goed uit ( naar Nepalese begrippen :-)). En na een warme douche kruip ik mijn bed in. Na dik 36 uur onderweg te zijn geweest en een half uurtje gedommeld te hebben in het vliegtuig is het tijd om te gaan slapen. De ochtend begint goed met een lekker ontbijt. Glaasje mangosap, twee geroosterde broodjes met roerei, thee en een bakje met een soort brintapap met schijfjes banaan. Daarna de wijk Thamel maar eens verkennen. Wat een eerste echte ervaring. Ik kijk mijn ogen uit in deze smalle straatjes en steegjes. Zo veel te zien, zo veel anders en zo bijzonder. Uiteindelijk kom ik op Durbar Square uit. Dit is het historische centrum van KTM waar zelfs een kamasutra tempel staat met bijzonder houtsnijwerken. Weer eens wat anders dan de Europese architectuur ;-). Op de terugweg naar het hotel in een of ander zijstraatje beleef ik weer een bijzonder ervaring. In een hoek van deze straat is de zaak afgezet. Er staan een paar tafels en een paar stoelen die lijken op ligbedden. Wat schetst mijn verbazing. Hier midden in de stad, op de straat, tussen alle mensen en het nodige straatvuil kunnen mensen bloed geven bij een soort mobiele bloedbank. Wat een verschil met hoe het er bij ons aan toe gaat. Ik kom aan de praat met een vrouw van de administratie en zij verteld me dat de donoren allemaal vrijwilligers zijn en dat je bloed wel wordt onderzocht voordat je donor mag worden. Precies zoals het ook in Nederland gebeurd. De donoren krijgen allemaal een ondertekend certificaat dat ze bloed gegeven hebben. Dat krijgen wij in Nederland dan weer niet :-( . Maar het blijft wel heel apart om dit zo te zien. Het is tijd om terug te gaan naar het hotel. Hier heb ik soms wel, soms niet internet. Nu even wel en daar maak ik dapper gebruik van. Tijdens mijn reis naar IJsland heb ik contact gekregen met Nepalese raftgidsen die ik deze middag op Facebook te spreken krijg. Gelijk de nodige afspraken gemaakt. Ook contact gezocht met Maya Sherpa. Maya heeft ook al eens op de top van Cho Oyu gestaan en is de vrouw van Arnold Coster. Na wat berichten heen en weer spreken we vanavond af om samen te gaan dineren. Maar eens kijken wat hier allemaal weer uit voort komt. Het was zeker geen saaie eerste dag tot nu toe en we zien wel wat de avond nog allemaal gaat brengen :-).

• 13 April 2014 - 12:42

Roel Harms:

Zier er allemaal leuk uit André. Gelukkig draagt de vrouw wel handschoentjes bij afname.

Heel veel plezier en de groeten van een warm en vochtig Schiphol (de Airco is stuk)..

• 14 April 2014 - 12:18

Glenn Aaldering:

Gaaf! Geniet ervan Pa!

• 14 April 2014 - 17:14

Alies:

André, ziet er goed uit als begin van de reis.
    Andere cultuur maar erg interessant! We houden jou en de site bij hoor!
    (Zijn wij ook een beetje op vakantie;-)) Veel plezier!

Groetjes van ons!

• 16 April 2014 - 07:29

Josette,Marco,Job:

Interressant om je verslag zo te lezen,en hoe je belevenissen daar zijn.veel plezier en succes nog.groetjes uit Lobith.

• 16 April 2014 - 08:20

Els Den Balvert:

Hoi André, weer n mooi verhaal, je kunt het. Ja dat zal n hele cultuurshock zijn zeg, maar prachtig toch.
    Wat leuk om al die interessante mensen te ontmoeten. Fijn dat je het met Maya over haar ervaring van de beklimming van de Cho Oyu kunt hebben. Het is nu wel zuur, maar voor later heb je er misschien veel aan. Geniet er lekker van en we hopen dat je niet teveel hinder van je blessures hebt.
    Groetjes Els en Peter

• 16 April 2014 - 09:23

Richard En Margot:

Hey Andre......
    Jij kan wel schrijver worden. Wat een mooi verhaal. Soms zie ik het gewoon voor me (denk ik). En wat een mensenkennis doe je op. Goed dat je door alle gedoe rondom je hand, toch nog zo kan genieten. Voor ons staan de koffers ook gepakt. Wij gaan Naud opzoeken in Zuid Afrika. Ik denk ook een hele beleving. Maar Andre.....voor jou veel plezier op je bijzondere reis. En....verwen ons maar met mooie verhalen. Groetjes van Richard en Margot.

• 16 April 2014 - 09:25

Ernie & Amy:

Hoi André, we hebben je niet eens een goede reis kunnen wensen.....bij deze!
    Zo te zien onderga je allerlei leuke ervaringen...ervaringen die ze jou nooit meer af kunnen nemen!
    Hee veel plezier en geniet ervan!
    De Brandtsjes

• 19 April 2014 - 08:34

Martine:

Klinkt als een supergoed begin!
    Ze zullen je daar wel 'reusachtig' vinden.
    Ik blijf je volgen....Martine

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Beklimming Cho Oyu Nepal/Tibet april/mei 2014

Expeditie naar de 8201 meter hoge Cho Oyu.

Op 10 april 2014 vertrek ik richting Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Hier ga ik me melden bij Summit Climb waarna ik op 22 april vertrek voor een zes weken durende expeditie richting de top van de zesde berg ter wereld de " Cho Oyu ". Summit Climb is een bedrijf wat gespecialiseerd is in allerlei beklimmingen en trekkings in het hooggebergte overal ter wereld. Het grootste gedeelte van hun expedities vinden plaats in het Himalaya gebergte. Ze zijn er dan ook trots op dat ze elk jaar een expeditie in het voor en najaar organiseren naar de hoogste berg ter wereld de " Mount Everest ". Vaak met een hoog percentage aan geslaagde toppogingen. De "Cho Oyu" is met zijn 8201 meter hoogte de zesde berg ter wereld. Het is zeker geen technisch moeilijke berg om te beklimmen maar de hoogte, kou, duur, sneeuw en een luchtdichtheid van minder dan 40% maken het er niet makkelijk op. Om deze topprestatie te kunnen leveren en alle bijkomende organisatorische zaken goed te regelen ben ik al een lange tijd bezig met de voorbereidingen. Door veel te trainen met wandelen,zwemmen,badmintonnen en de nodige uurtjes in de sportschool hoop ik fysiek sterk aan de start te verschijnen. Op het organisatorische vlak ben ik druk met het regelen van uitrusting, inentingen, verzekeringen, vliegtickets enz enz. Via deze site wil ik de mensen die het leuk vinden om mij te volgen weer op de hoogte houden van deze ook voor mij bijzondere uitdaging en kunnen we hopelijk genieten van mooie ervaringen en verhalen.

Gr. André.