Rustdag !!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Aaldering - WaarBenJij.nu Rustdag !!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Rustdag !!!

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André

17 April 2014 | Nepal, Kathmandu

Dinsdag ontmoet ik Lopack in het centrum van Thamel. Lopack is de broer van Maya en is mijn gids voor deze twee dagen. Voor de verandering gaan we eerst maar eens naar de NiBil bank. Ik wordt weer netjes ontvangen en na de nodige formaliteiten en gesprekken met haar meerdere krijgen we als antwoord dat ik in de middag een telefoontje kan verwachten met wat het vervolg zal zijn in deze. Ik krijg in de loop van de dag dan ook keurig een telefoontje met de mededeling dat het geld terug gestort gaat worden op mijn rekening. En inderdaad nu ik dit stukje schrijf ( anderhalve dag later ) is het afgeschreven bedrag al weer terug geboekt. Valt me niets van tegen dat het zo snel is opgelost. Na deze bank zaken gaan we richting Baktapur. Om het niet al te saai te maken gaan we met de bus. Na een fikse wandeling komen we bij het zogenaamde oude busstation aan. Een wirwar aan bussen staat hier en maar goed dat Lopack bij me is anders had ik nooit de goede bus gevonden. Alles staat in het Nepalees geschreven en daar kun je als westerling helemaal niets van maken. Als we de goede bus gevonden hebben stappen we in en gelukkig kan ik helemaal achterin zitten zodat ik mijn lange benen nog een beetje kwijt kan maar gaandeweg komen er steeds meer mensen bij. En op een gegeven moment zitten er zeven mensen op de achterbank en het gangpad staat ook helemaal vol. Alles en iedereen vast op elkaar. Zit ik dan met lange benen en rugzak op mijn schoot strak opgevouwen tussen al die Nepalezen :-). Maar het mooiste moet nog komen. Als we op de bestemming zijn aangekomen moet ik me door de menigte wringen naar de uitgang. Lopack kan gewoon rechtop lopen maar ik heb ook nog de rugzak bij me en ik kan niet rechtop staan. Moet bijna kruipend de uitgang zien te vinden. Heb het gevoel dat ik een toeristische attractie op zichzelf ben voor de Nepalese busreizigers :-). Na deze bijzondere busrit gaan we naar het grootste standbeeld van " Lord Chiva " in de wereld. Het parkje ziet er mooi en netjes uit. Veel toeristen uit India komen naar dit standbeeld. Tijdens een pauze vraag ik aan Lopack of hij dezelfde snacks wil bestellen wat enkele mensen naast mij ook aan het eten zijn. Het blijft altijd een gok natuurlijk maar als je nooit wat waagt dan kom je ook niets te weten. Het blijkt een vegetarische snack te zijn van stukjes aardappel en groente bij elkaar gehouden en gefrituurd in bladerdeeg. Niet onaardig maar ik zal er geen grote fan van worden !! Omdat deze plek vooral door hindoes bezocht wordt worden er ook alleen maar vegetarische producten aangeboden. Hierna door naar Bhaktapur. Dit is een soort openluchtmuseum met allemaal tempels en oude huizen uit lang vervlogen tijden. Daar tussendoor gaat ook nog het dagelijkse leven gewoon door en op de pleinen kun je zien hoe de locals potten bakken en hun mais drogen. Het is druk met toeristen maar dit is dan ook een plek die je gezien moet hebben als je in Nepal bent geweest. Al wandelend door dit gebied komen we uit bij een opstapplaats vanwaar we met de bus terug gaan naar KTM. Deze keer heb ik geluk. Kan voorin de bus zitten, heb genoeg ruimte voor mijn benen en kan ook nog een beetje uit het raam kijken en foto's maken. Nadat we uitgestapt zijn op het oude busstation lopen we samen naar een restaurantje in Thamel om samen te gaan eten. En wat denk je ! Zoals wij gaan eten bij de Griek, Italiaan of bij de Turk gaan zij eten bij de Tibetaan :-). Ik eet een heerlijk gerecht van een soort geroosterde nudels, colaatje erbij en een soort milkshake banaan voor de ( niet schrikken ) prijs van nog geen drie euro. Dit soort prijzen past me wel. Alhoewel je komt grote contrasten tegen in prijzen. Het reizen per bus koste me nog geen twee kwartjes enkele reis. Maar voor een fles cola in de supermarkt betaal je meer dan bij ons. Net zoals de chips, nootjes en chocolade die duurder zijn dan bij ons in de supermarkt. Hier neem ik afscheid van mijn gids en via de wasserette ga ik weer terug naar het hotel. Had twee dagen ervoor mijn was ingeleverd om te kijken of dit functioneert. En dit werkt perfect. Ik beloof mezelf om de volgende dag een rustdag in te lassen. Goed voor mijn ribben en goed voor mijn hand is mijn gedachte. Ik slaap dan ook uit tot wel negen uur en na mijn dagelijkse ontbijt ga ik op het terras zitten om een beetje te lezen in de loneley planet. Terwijl ik lekker in het zonnetje zit komt er een stelletje uit de UK bij zitten. We raken aan de praat en ze vertellen dat ze op huwelijksreis zijn. Via Japan en China zijn ze nu in Nepal waar ze vrijdag een trekking willen gaan doen naar Everest Base Camp. Als ik dit hoor begint alles in me te borrelen. Ik was ook zo graag omhoog gegaan. Moet nu helaas nog even wachten. We besluiten om samen wat te gaan eten en met nog een Australisch meisje gaan we gezamenlijk naar een restaurant. Hier worden de reisverhalen uitgewisseld en informatie doorgegeven. Het Australische meisje was namelijk al in Everest Base Camp geweest. Als ik aan een Nepalees een tafel naast me vraagt of hij een foto wil maken van ons viertjes vraagt een vriend van hem weer waar ik vandaan kom. Wat blijkt hij is Nepalees van geboorte maar woont al 12 jaar in Duitsland. We besluiten om samen een drankje te doen maar niet voordat ik eerst met de fotomaker naar zijn outdoor zaak ben geweest en zijn telefoonnummer heb gekregen met de mededeling dat wanneer ik een probleem heb in KTM hem moet bellen. Zo leuk om dit soort spontane acties mee te maken en rol je van het een in het ander. Hierna weer door met onze Duitse Nepalees om samen een drankje te doen. We hebben de meest vreemdsoortige verhalen in het Duits en lachen ons een breuk. Prachtig om dit soort figuren tegen te komen. Na het uitwisselen van onze FB adressen ga ik weer richting hotel. En zo heb ik toch weer een mooie dag gehad terwijl er een rustdag op de planning stond !!

• 17 April 2014 - 08:01

Loes Aaldering.:

Hey Andre

Het is weer een mooi verhaal.Je geniet met volle teugen van alles wat voorbijkomt.Leuk om te lezen.Geniet er lekker van.
    XXXXXXX Loesje.

• 17 April 2014 - 10:09

Leon Van Oudenallen:

Haha, jij en een rustdag! Jij maakt er elke dag wel een feestje van. Fijn dat je ervan geniet en mooi om al je verhalen te lezen. Heel veel plezier nog.

Groeten Leon

• 17 April 2014 - 20:06

Els Den B:

Hoi André. Het klinkt onderhand afgezaagd denk ik, maar als jij n boek zou schrijven dan zou ik het in 1 keer uitlezen zo mooi schrijf je. Wat n interessante mensen ontmoet je zeg en hoe behulpzaam iedereen is, geweldig. Wat n ervaring en dit pakt niemand je meer af. Fijn dat je in september de beklimming kunt gaan doen. Moeten we je weer missen met de kermis ( ha ha ) Geniet nog lekker en hopelijk gaat het steeds beter met de blessures.

Groetjes E en P

• 19 April 2014 - 08:57

Martine:

Dus zo ziet voor jou een rustdag eruit (-;
    Heerlijk, al die spontane ontmoetingen.
    Volop genieten, leuk hoor! Groetjes, Martine

• 19 April 2014 - 09:46

Tineke Van Der Stam:

hoi Andre , je hebt het goed naar t zin.... maar ik hoorde vanmorgen een ongeluk mat beklimmers is dat jou groep???

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Beklimming Cho Oyu Nepal/Tibet april/mei 2014

Expeditie naar de 8201 meter hoge Cho Oyu.

Op 10 april 2014 vertrek ik richting Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Hier ga ik me melden bij Summit Climb waarna ik op 22 april vertrek voor een zes weken durende expeditie richting de top van de zesde berg ter wereld de " Cho Oyu ". Summit Climb is een bedrijf wat gespecialiseerd is in allerlei beklimmingen en trekkings in het hooggebergte overal ter wereld. Het grootste gedeelte van hun expedities vinden plaats in het Himalaya gebergte. Ze zijn er dan ook trots op dat ze elk jaar een expeditie in het voor en najaar organiseren naar de hoogste berg ter wereld de " Mount Everest ". Vaak met een hoog percentage aan geslaagde toppogingen. De "Cho Oyu" is met zijn 8201 meter hoogte de zesde berg ter wereld. Het is zeker geen technisch moeilijke berg om te beklimmen maar de hoogte, kou, duur, sneeuw en een luchtdichtheid van minder dan 40% maken het er niet makkelijk op. Om deze topprestatie te kunnen leveren en alle bijkomende organisatorische zaken goed te regelen ben ik al een lange tijd bezig met de voorbereidingen. Door veel te trainen met wandelen,zwemmen,badmintonnen en de nodige uurtjes in de sportschool hoop ik fysiek sterk aan de start te verschijnen. Op het organisatorische vlak ben ik druk met het regelen van uitrusting, inentingen, verzekeringen, vliegtickets enz enz. Via deze site wil ik de mensen die het leuk vinden om mij te volgen weer op de hoogte houden van deze ook voor mij bijzondere uitdaging en kunnen we hopelijk genieten van mooie ervaringen en verhalen.

Gr. André.