Voorbereiding ! - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu Voorbereiding ! - Reisverslag uit Didam, Nederland van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Voorbereiding !

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André

26 Februari 2014 | Nederland, Didam

Nog ongeveer twee maanden te gaan en dan gaat het feest beginnen. Nu druk bezig met de voorbereidingen en trainingen. Veel mensen vragen me of ik nog speciaal train voor deze extreme hoogte. Op de hoogste berg van Nederland "de Vaalserberg" met een hoogte van 322 meter is het moeilijk om specifiek op hoogte te trainen :-). Ik train natuurlijk wel om fysiek optimaal aan de start te verschijnen. Ik slijt dan ook veel uren in de sportschool, zwembad en sporthal. Hierbij komen ook nog de nodige wandelingen met rugzak en de speciale bergschoenen ( met elk een gewicht van anderhalf kilo ) die ik op de berg moet dragen. Gemiddeld ben ik tussen de vijftien tot twintig uur per week bezig om mezelf in topconditie te brengen. De hoogte kan ik alleen maar trainen tijdens mijn verblijf in Nepal en tijdens de beklimming. Het is van groot belang, zo niet het belangrijkste onderdeel van de beklimming, om je lichaam te laten wennen aan de grote hoogte. Dit doe je door niet te snel de hoogte in te gaan. Gemiddeld is het wenselijk om tussen de 300 en 500 hoogtemeters per dag te stijgen en vanaf 5000 meter wordt dit minder dan 200 hoogtemeters per dag. Dit is voor Iedereen weer verschillend en iedereen reageert weer anders op hoogtes. Tijdens mijn vorige beklimming in Zuid Amerika ging het me aardig goed af maar heb toen wel een collega klimmer zien afhaken met een veel te hoge bloeddruk. Het lichaam geeft al heel snel aan dat je last krijgt van hoogte ziekte. Er zijn drie fases van hoogte ziekte. In de eerste fase krijg je last van hoofdpijn, moeheid, gebrek aan eetlust en misselijkheid. In de tweede fase krijg je last van droge hoest, braken en kortademigheid. En in fase drie kun je in een levensbedreigende toestand komen door hoogtelongoedeem en of hoogtehersenoedeem. Hierbij zwellen de hersenen op ga je steeds meer braken en verlies je uiteindelijk het bewustzijn. Je moet natuurlijk wel luisteren naar je lichaam en zorgen dat je niet in fase twee of drie terecht komt. Verder is van belang om genoeg te drinken. Een stelregel is om voor elke duizend hoogtemeters een liter water extra te drinken. Dus drinken, drinken, drinken als je de berg op gaat. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Tot en met advanced base camp wordt het meeste water voor je geregeld maar als je hoger gaat moet je zelf sneeuw gaan smelten. Als je bedenkt dat je voor een liter water ongeveer tien liter sneeuw moet smelten en dat je gemiddeld vijf liter nodig hebt dan moet je ongeveer twee vuilniszakken vol met sneeuw smelten om aan je dagelijkse hoeveelheid vocht te komen. Verder is het belangrijk om voldoende voeding binnen te krijgen. Dit is op zeeniveau niet zo moeilijk maar op hoogte is dit een heel ander verhaal. Als je op hoogte bent voel je jezelf vaak een beetje misselijk, heb last van hoofdpijn en het voelt alsof je een flinke kater hebt na vier dagen carnaval vieren. Gemiddeld val je dan ook wel tussen de vijf tot zeven kilo af tijdens dit soort expedities. Dit zijn zo maar een paar voorbeelden waar ik tijdens de beklimming mee te maken kan krijgen.

• 27 Februari 2014 - 08:27

Fred:

Je mag mijn schoenen wel lenen wegen minder zwaar blijven die van jou mooi

• 02 Maart 2014 - 10:39

Bettie:

Wij hebben nog wel wat kap- en zaagwerk voor je! Ook goed voor de conditie en wij weer open haard houtjes.......snijdt het mes aan twee kanten!

• 10 Maart 2014 - 21:42

Ciska Rutgers:

Wij zijn benieuwd naar je reisverslag. Wij moedigen je aan met je zwemmeters maken in ons zwembad.
    Groetjes ciska en ingrid

• 17 Maart 2014 - 07:49

Richard En Margot:

Mooi verslag Andre. We proberen te begrijpen waar je allemaal mee bezig ben. Gelukkig geef je info hierover. Wat een discipline heb jij. Knap hoor. Veel succes. En we volgen je met veel plezier.

• 17 Maart 2014 - 12:37

Frans (www.carpediemmedia.nl):

Hey André, natúúrlijk blijven wij je ook hier volgen. Zolang je te volgen bent omdat je altijd veel omzwervingen maakt. Ik zal proberen je nog wel wat verder te helpen met je voorbereiding op de dinsdagavond. En wanneer dat dan nog te weinig is, spreken wij zeker een andere keer nog af. ;-) Succes KANJER!!!!

• 17 Maart 2014 - 15:35

Cato Klomp:

Sportschool, zwembad, sporthal, wandelen, fietsen, maar train je ook voor die hoeveelheden vocht ;)

Verslag uit: Nederland, Didam

Beklimming Cho Oyu Nepal/Tibet april/mei 2014

Expeditie naar de 8201 meter hoge Cho Oyu.

Op 10 april 2014 vertrek ik richting Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Hier ga ik me melden bij Summit Climb waarna ik op 22 april vertrek voor een zes weken durende expeditie richting de top van de zesde berg ter wereld de " Cho Oyu ". Summit Climb is een bedrijf wat gespecialiseerd is in allerlei beklimmingen en trekkings in het hooggebergte overal ter wereld. Het grootste gedeelte van hun expedities vinden plaats in het Himalaya gebergte. Ze zijn er dan ook trots op dat ze elk jaar een expeditie in het voor en najaar organiseren naar de hoogste berg ter wereld de " Mount Everest ". Vaak met een hoog percentage aan geslaagde toppogingen. De "Cho Oyu" is met zijn 8201 meter hoogte de zesde berg ter wereld. Het is zeker geen technisch moeilijke berg om te beklimmen maar de hoogte, kou, duur, sneeuw en een luchtdichtheid van minder dan 40% maken het er niet makkelijk op. Om deze topprestatie te kunnen leveren en alle bijkomende organisatorische zaken goed te regelen ben ik al een lange tijd bezig met de voorbereidingen. Door veel te trainen met wandelen,zwemmen,badmintonnen en de nodige uurtjes in de sportschool hoop ik fysiek sterk aan de start te verschijnen. Op het organisatorische vlak ben ik druk met het regelen van uitrusting, inentingen, verzekeringen, vliegtickets enz enz. Via deze site wil ik de mensen die het leuk vinden om mij te volgen weer op de hoogte houden van deze ook voor mij bijzondere uitdaging en kunnen we hopelijk genieten van mooie ervaringen en verhalen.

Gr. André.