Trekking Everest BC. Dag 5 & 6 & 7 & 8. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Aaldering - WaarBenJij.nu Trekking Everest BC. Dag 5 & 6 & 7 & 8. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Trekking Everest BC. Dag 5 & 6 & 7 & 8.

Door: André.

Blijf op de hoogte en volg André

25 Mei 2014 | Nepal, Kathmandu

Trekking Everest BC. Dag 5 & 6 & 7 & 8.

Trekking dag 5. Woensdag 14 mei 2014.
Het is koud geweest vannacht. En als ik buiten mijn thermometer op een tafel leg wijst hij 5 graden aan. Brrrr is even wennen. Voor de etappe van vandaag besluit ik om meer aan te gaan trekken. Op zijn minst een legging eronder, verder de dunne handschoentjes aan en mijn muts op. Zit op bijna vierduizend meter hoogte en dan kun je deze temperaturen verwachten. Om een indicatie te geven. In Oostenrijk hebben ze niet eens bergen die hoger zijn dan vierduizend meter. En als we op ons eindpunt aankomen zitten we bijna op een hoogte die gelijk is aan de top van Mont Blanc. En dat is de hoogste berg van west Europa. Zegt toch wel wat. Onderweg veranderd het landschap. Liepen we gisteren nog door de rododendron bossen vandaag is het alleen nog maar struiken. We zitten nu duidelijk boven de boomgrens. De etappe vandaag is een makkie. Dit komt omdat we gisteren een extra stuk hebben gedaan en we zijn dan ook al om elf uur op de plaats van bestemming. Ik krijg een kamer aangewezen en na de lunch ga ik samen met mijn gids een wandeling maken door het dorp en langs enkele stupa's die je hier overal ziet. Onderweg zie ik nog een jonge dame koeienkeutels verzamelen. Ik had dit onderweg al eens vaker gezien. Maar nu alles eens rustig bekeken. De grote keutels worden tegen een schuine plaat gekleefd zodat ze nog een tijdje in de zon kunnen drogen. De kleine die al droog zijn worden verzameld en dienen als brandstof voor de kachels. Zie ik in Nederland nog niet gebeuren. Daar zijn de keutels ook dunner van consistentie :-). Na dit schouwspel is het tijd om te rusten. Het lichaam de kans geven om te acclimatiseren. Ga een poosje muziek luisteren en om half zeven staat het eten klaar. Vandaag is het zoals zo vaak Dhala Bhat. Witte rijst met een curry saus waarin aardappelen en wat groentes zitten. Een cola erbij en dit moet weer energie genoeg geven voor morgen. Morgen gaan we ongeveer vierhonderd hoogtemeters maken om te acclimatiseren om daarna weer terug te gaan naar de lodge. Het blijft een belangrijk onderdeel om te acclimatiseren. Tot nu voel ik me goed en dat is dan het bewijs dat we het tot nu toe goed hebben gedaan. Houden zo denk ik dan want er komen nog de nodige hoogtemeters.

Trekking dag 6. Donderdag 15 mei 2014.
Vandaag gaan we nog een stapje verder naar beneden met de temperatuur. Als ik buiten, voor het ontbijt, even polshoogte neem zie ik een flinterdun laagje ijs op de bak met was liggen. Mijn thermometer geeft nul graden aan. Lekker fris !!!
Na ontbijt gaan we op stap. Pittig dagje voor de boeg. We stijgen maar liefst 700 hoogtemeters. Onderweg nog een bijzonder moment. Ik had het niet verwacht dat ik hem zou zien tijdens deze trekking maar op een gegeven moment tijdens een pauze zegt mijn gids dat daar in de verte de Cho Oyu ligt. Wat een bijzonder moment voor mij nu ik hem "live" zie liggen. Eigenlijk had ik daar moeten zijn !!! Een hoop gedachten schieten door me heen. Wat als, en wat wanneer. Schiet ik niets mee op denk ik dan. Het komt zoals het komt en wat ik de afgelopen weken mee heb gemaakt had ik dan zeker niet meegemaakt. En bijkomend voordeel is dat ik in september weer terug ga om alsnog een poging te wagen om op de top van deze berg te komen. Na dik drie uur komen we aan op het hoogste punt van de dag aan, 5030 meter staat er om mijn horloge. Hoger dan de hoogste berg in west Europa. Ik voel me goed en we nemen de tijd om rustig te genieten van het uitzicht. Het goed voelen is belangrijk omdat we de komende dagen alleen nog zullen stijgen. Het uitzicht is geweldig als we op het hoogste punt zijn.daarna is het weer tijd om af te dalen. Tijdens het avondeten kom ik in gesprek met een groepje van twee dames uit Ierland en vader en zoon uit Indonesië. Zij zijn al naar Everest BC geweest om te acclimatiseren en willen Island Peak beklimmen. 6189 meter hoog is deze berg. Vader gaat niet mee en daalt de komende dagen verder af naar beneden. Zoon en de twee Ierse dames gaan wel een poging wagen. Leuk om zo knus met zijn allen om de kachel verhalen uit te wisselen. Het is lekker warm in het restaurant. Vanavond heb ik het beheer over de kachel. Kost wel een paar koeienkeutels extra maar dan heb je het wel lekker warm :-).

Trekking dag 7. Vrijdag 16 mei 2014.
Het is lekker fris als ik op sta. Ook vannacht was het weer een gevecht met de dekens. Meestal zijn ze net iets te kort. Of koude voeten of een koude rug. Zullen wel gemaakt zijn op de gemiddelde Nepalese lengte. Het is zo wie zo een verhaal apart met de lengte. Als ik voorbij kom zie ik ze kijken naar hoe lang ik wel niet ben in hun ogen. En hoe vaak ik wel niet gevraagd wordt hoeveel feet ik groot ben. Meestal maak ik er een grapje over en ga ik naast de persoon staan en strek me helemaal uit zodat het verschil nog groter lijkt. Vaak met de nodige lachpartijen als gevolg. Is altijd een leuke manier om in contact te komen. Vandaag stijgen we tot bijna 5000 meter. Het gaat me vandaag eigenlijk best wel makkelijk af als je na gaat dat de lucht nu toch wel aardig dun begint te worden. Mijn gids is een toppertje. Hij weet zo perfect goed het tempo voor mij te bepalen. De kunst is om in een goede balans te komen. Precies het tempo waarin je je goed voelt en vooral niet buiten adem raakt. Ik bedenk me nu ook dat mijn hardloopervaring me goed van pas komt. Het is net als met een lange duurloop. Je moet het niet te makkelijk hebben maar zeker niet overbelasten. Al voor twaalf uur zijn we in onze lodge. Na een flink bord tomatensoep en een middagdutje trek ik er samen met mijn gids een paar uurtjes later op uit om een wandeling in de buurt te maken. We zitten aan de zijkant van de Khumbu gletsjer. We lopen langs de zijkant van de gletsjer en oh wat is dit een schitterend natuurspektakel. Dit ziet er zo machtig groot uit. Soms zie je het gletsjerijs door de stenen en modder heen komen. Soms zie je kleine meertjes van smeltwater en af en toe hoor je het ijs kraken. Wat een krachten komen hier los. Hier heb je als mens helemaal niets te vertellen. Op de terugweg komen we langs een klein tentenkamp op. Niet dat ik alles wil weten maar vraag wel af wat hier allemaal gebeurd. "Toevallig" kom ik in gesprek met een jongedame die net uit haar tent kruipt. Het is een Engels onderzoeksteam wat zich bezig houdt met onderzoek naar de gletsjer. Interessant gesprek en goed om te weten dat er onderzoek wordt gedaan naar dit soort dingen, al duurt het soms jaren voordat je resultaten met elkaar kunt vergelijken. Daarna is het tijd voor het avondeten en op tijd naar bed.

Trekking dag 8. Zaterdag 17 mei 2014.
Vannacht super slecht geslapen. Ten eerste kon ik niet in slaap komen. En ten tweede als ik dan toch in slaap was gevallen dan werd ik telkens weer wakker. Normaal adem je onbewust en denk je hier verder niet bij na. Maar vannacht voelde ik mijn ademhaling te bewust en hoe meer je er over na gaat denken des te slechter gaat de ademhaling. Het is een gevoel dat je net iets te weinig lucht in kunt ademen om genoeg zuurstof in de longen te krijgen. Hierdoor kun je weer niet slapen en is het een klein visueel cirkeltje waar je maar moeilijk uit kunt komen. Het is en blijft een vreemd iets die ijle lucht. Het einddoel voor vandaag is Everest BC en we zijn zoals gewoonlijk vroeg op pad. Het is dan wel weer vreemd dat als je eenmaal bezig bent met wandelen het met de ademhaling weer goed gaat. Al vroeg komen we aan bij onze lodge in Gorakshep. Hier is het even rusten en een flink bord soep nuttigen om daarna richting Everest BC te vertrekken. In gedachten denk ik dat het een makkie gaat worden maar dat is me achteraf best wel tegen gevallen. Bij de lodge laat ik de nodige spullen achter die ik niet nodig heb. Scheelt al snel weer een paar kilo, en dan is het op pad voor het laatste gedeelte. Onderweg is het volop genieten van al die schitterende bergen om ons heen. Waar zie je zo veel pieken van 6000, 7000, 8000 Meter bij elkaar. Maar ook de Khumbu gletsjer mag er wezen. Zeker twee uur later komen we aan op de plek waar je een goed uitzicht hebt op BC. Hier op deze plek met een geweldig uitzicht op de Everest zelf en BC worden eerst een paar foto's gemaakt met de logo's van twee bedrijven die mij op de een of andere manier gesponsord hebben. Het is een apart gevoel om vlak bij het hoogste punt van de wereld te staan. BC ligt op 5364 meter hoogte. De Everest zelf is 8848. Is nog wel een paar hoogtemeters te gaan maar toch. Daarna het laatste stukje naar beneden tot ik echt op de plaats van BC zelf kom. Vanaf dat ik in Nepal ben is er zoveel over gesproken en is deze plek zo vaak in het nieuws geweest door het tragische lawine ongeval wat zeker 16 Sherpa's het leven heeft gekost dat het nu een wel heel bijzondere betekenis voor mij heeft gekregen om op deze plek te zijn. Ik loop een poosje rond maak wat foto's en zoek een mooie steen voor mijn verzameling stenen die ik tijden mijn rondzwervingen over de wereld al mee naar huis heb genomen. Deze zal zeker niet misstaan in mijn verzameling. Daarna is het terug naar de lodge. Twee uur heen is ook bijna twee uur terug en ik ben dan ook helemaal kapot als ik terug in de lodge ben. De slechte nachtrust wreekt zich gelijk denk ik dan. Voordeel is wel dat ik deze nacht een stuk beter slaap al is het nog lang niet wat ik normaal gewend ben maar wat wil je op deze hoogte. Zal nog wel erger worden als ik boven 7000 meter moet slapen bij de Cho Oyu expeditie.

• 26 Mei 2014 - 15:35

Els Den Balvert:

Wat fijn André dat je even kunt " oefenen". Je weet dan gelijk wat je nog moet doen om topfit aan de beklimming van de Cho Oyu te beginnen en misschien ook wel wat je juist niet moet doen.
    Het is in ieder geval weer n prachtige ervaring voor je. Voor ons ook want door die mooie verhalen van je waan je je bijna ook in Nepal. Geniet er nog.lekker van. Groetjes E en P

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Beklimming Cho Oyu Nepal/Tibet april/mei 2014

Expeditie naar de 8201 meter hoge Cho Oyu.

Op 10 april 2014 vertrek ik richting Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Hier ga ik me melden bij Summit Climb waarna ik op 22 april vertrek voor een zes weken durende expeditie richting de top van de zesde berg ter wereld de " Cho Oyu ". Summit Climb is een bedrijf wat gespecialiseerd is in allerlei beklimmingen en trekkings in het hooggebergte overal ter wereld. Het grootste gedeelte van hun expedities vinden plaats in het Himalaya gebergte. Ze zijn er dan ook trots op dat ze elk jaar een expeditie in het voor en najaar organiseren naar de hoogste berg ter wereld de " Mount Everest ". Vaak met een hoog percentage aan geslaagde toppogingen. De "Cho Oyu" is met zijn 8201 meter hoogte de zesde berg ter wereld. Het is zeker geen technisch moeilijke berg om te beklimmen maar de hoogte, kou, duur, sneeuw en een luchtdichtheid van minder dan 40% maken het er niet makkelijk op. Om deze topprestatie te kunnen leveren en alle bijkomende organisatorische zaken goed te regelen ben ik al een lange tijd bezig met de voorbereidingen. Door veel te trainen met wandelen,zwemmen,badmintonnen en de nodige uurtjes in de sportschool hoop ik fysiek sterk aan de start te verschijnen. Op het organisatorische vlak ben ik druk met het regelen van uitrusting, inentingen, verzekeringen, vliegtickets enz enz. Via deze site wil ik de mensen die het leuk vinden om mij te volgen weer op de hoogte houden van deze ook voor mij bijzondere uitdaging en kunnen we hopelijk genieten van mooie ervaringen en verhalen.

Gr. André.