Klaar voor vertrek richting Cho Oyu !!!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Aaldering - WaarBenJij.nu Klaar voor vertrek richting Cho Oyu !!!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Klaar voor vertrek richting Cho Oyu !!!!

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André

01 September 2014 | Nepal, Kathmandu



Na een goede nachtrust is het zondag om 10.00 uur de eerste briefing. Dan Mazur de expeditie leider legt uit wat we de komende dagen kunnen verwachten. Er is op de weg naar de grens met Tibet een aardverschuiving geweest. Veel mensen zijn onder de modder verdwenen of verdronken doordat er een groot meer ontstond is na deze aardverschuiving. Ze zijn nu alles aan het herstellen maar de weg is nog niet klaar en daarom moeten we na een tocht van drie uur rijden met de truck ook nog eens een uur of vier wandelen naar het volgende punt waar een volgende truck klaar staat om daarna nog een keer drie uur verder te hobbelen. Vele tientallen dragers zullen de spullen van de een kant naar de andere kant van dit verdwenen stuk weg brengen. Dit alleen al wordt een logistieke operatie waar je U tegen zegt. Daarbij is de moesson nog niet afgelopen, en regent het iedere dag nog, wat het pad modderig en glad maakt. Hierbij komt ook nog dat de dragers om het minste al in staking gaan. Ze hebben natuurlijk ook in de gaten dat dit een spelletje van vraag en aanbod is. Na dit verhaal is het kennis maken met alle aanwezigen. Een internationaal gezelschap. Amerikanen, Engelsen,Duitsers,IJslanders,een Zweed,een Oostenrijker en ik als Nederlander. Verder zijn er ook nog een stuk of vier sherpa's die ons zullen bij staan met het nodige. Al met al een flinke groep. Wat me nu ook duidelijk is is dat er verschillende manieren zijn om met deze expeditie op pad te gaan. Ikzelf ga " full service " dit houdt in dat ik gebruik maak van de diensten in het Advanced base camp en daarboven en natuurlijk van de nodige kennis die aanwezig is bij de expeditieleider en Sherpa's. Dan is er nog een groep die gebruik maakt van alle faciliteiten in ABC maar daarboven voor zichzelf gaat zorgen. ( Ze moeten dan ook zelf een tent meenemen en de nodige materialen die ze nodig hebben boven ABC ) en dan is er nog een groep die wel gebruikt maakt van het administratieve en transport gedeelte naar ABC maar voor de rest alles zelf regelen. Al met al veel verschillende manieren om deze berg te beklimmen. Hierna gaat Dan bij iedereen persoonlijk alle materialen controleren. Hij moet er zeker van zijn dat de mensen de goede spullen bij zich hebben. Ik heb het meeste op orde al moet ik nog wel wat spullen bij kopen. Aan het materiaal mag het niet liggen is een bekende uitspraak in huize Aaldering :-) :-). En deze uitspraak is hierop helemaal van toepassing. Na deze materiaal check krijgen we een rondleiding van Dan in Thamel ( het toeristische centrum van Kathmandu ) waar iedereen de materialen kan kopen die hij nog nodig heeft. Voor mij is het een leuke rondwandeling omdat ik de weg in Thamel al aardig ken na de vorige keer. We komen ook langs de winkel waar ik de vorige keer mijn donsbroek heb laten maken. Mooi om te zien dat ze me nog terug kennen. Daarna is het met zijn allen eten in een Thais restaurant en terug naar het hotel. Dan begint het grote spel van inpakken. Wat neem ik mee,wat heb ik nodig, wat kan ik gebruiken,wat heb ik niet nodig, hoeveel is het en kan dit in de twee tassen die ik mee mag nemen. Je moet heel veel vooruit plannen en weten wat je over vier/vijf weken nodig hebt. En dan moet je ook nog de juiste beslissingen nemen :-) :-). Als ik na een paar uur wikken en wegen zie dat het al over twaalven is besluit ik maar eens te gaan slapen. Morgen weer een nieuwe dag. Na een goede nachtrust beginnen we de volgende morgen gelijk na het ontbijt. Eerst moet al het papierwerk nog geregeld worden. Het visum voor Tibet is als eerste aan de beurt. 165 dollar en een pasfoto armer moet genoeg zijn om Tibet binnen te komen. Gelukkig kom ik niet uit Amerika. Die zijn helemaal het haasje en betalen zestig dollar meer dan de rest. Verschil moet er zijn denken ze in China natuurlijk. Hierna moet ik nog de nodige verklaringen tekenen en mijn credit card afgeven in geval van noodgevallen tijdens de beklimming. Dit is nodig omdat zowel aan de Tibetaanse kant als aan de Nepalese kant de redders gelijk geld willen zien bij een redding. ( Geen geld geen hulp ). Nadat dit alles geregeld is gaat Dan verder met de briefing. Nu is de info over de medicijnen aan de beurt. We krijgen veel informatie over allerlei medicijnen die we zelf moeten regelen. Het beste is : je moet gewoon gezond blijven dan heb je de meeste kans van slagen. Wijsheid die staat :-) :-). De middag is vrij en ik ga op pad om mijn laatste boodschappen te doen en mijn tassen verder in te pakken. Om zes uur zitten de twee tassen boordevol en daarnaast een rugzak die ook nog eens propvol zit. Voor mijn gevoel heb ik alles bij me. Je hebt ook zo veel nodig de komende tijd. Daarna is het eten en vanavond vroeg naar bed. Morgen is het om drie uur opstaan en om vier uur staat het vertrek gepland. Ik heb er zin in om dit avontuur in te gaan. Het heeft een paar jaar geduurd maar nu gaat het dan toch eindelijk gebeuren. Laat het avontuur maar komen !!!!!

De komende tijd wordt het moeilijk om mijn verhalen op de site te zetten maar zo snel als het mogelijk is zal ik mijn verhalen met jullie delen. Wordt zeker vervolgt :-) :-).

  • 01 September 2014 - 20:37

    Els:

    Wauw André eindelijk is het zover. Aan de voorbereiding zal het niet liggen.
    leuk dat de mensen je nog herkennen ( is dat wel een goed teken ). Nogmaals ontzettend veel succes en blijf gezond. Zet je beste beentje voor. Gr. E en P

  • 01 September 2014 - 23:18

    Jeroen:

    Hey André, heel veel succes en geluk met het waarmaken waarvoor je zo hard getraind en naar toe geleefd heb. Gr Jeroen en Sabrina

  • 02 September 2014 - 04:51

    Alies:

    Wat een avontuur, nu al! Heel veel succes en plezier! We zullen aan
    je denken! :-)

    Groetjes van Martijn, Alies en Wessel!

  • 02 September 2014 - 06:01

    Jos:

    André heel veel succes

  • 02 September 2014 - 07:49

    Leon Vorstenbosch:

    Veel succes André, hopelijk komt je droom uit. Niet vergeten te genieten onderweg, ook al zal dat niet altijd meevallen. Ben nu al benieuwd naar de foto's ;-)

  • 03 September 2014 - 19:19

    Leo En Loes:

    doe een borstrok aan,tis kold boven!!!!
    veel succes,xx L en L

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

André

Na een lange tijd van training en voorbereiding ga ik op 26 Januari naar Argentinie om daar met HT reizen een expeditie te maken naar de 6962 meter hoge Aconcaqua. Een maand later 26 Februari vlieg ik vanuit Santiago de Chili door naar Peru waar ik op 1 Maart de Inca Trail naar de Machu Picchu ga lopen. Daarna nog een paar dagen vakantie vieren en dan verwacht ik 8 Maart weer thuis te zijn in Didam. Ik hoop dat jullie kunnen gaan genieten van mijn reisverhalen. Gr. André.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 92280

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 08 Oktober 2014

Expeditie Cho Oyu najaar 2014.

10 April 2014 - 13 Juni 2014

Beklimming Cho Oyu Nepal/Tibet april/mei 2014

08 Juli 2013 - 07 September 2013

IJsland Groepsreizen NoSun zomer 2013

26 Januari 2008 - 08 Maart 2008

Zuid Amerika - Aconcaqua

Landen bezocht: