Dag 54 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van André Aaldering - WaarBenJij.nu Dag 54 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van André Aaldering - WaarBenJij.nu

Dag 54

Blijf op de hoogte en volg André

30 Augustus 2013 | IJsland, Reykjavik

Vrijdag 30-08-2013 Dag 54. We breken onze tenten af in een druilerige regen. De weersverwachtingen voor de avond en nacht zijn slecht voor het noorden. Daarom wil ik gelijk na de raft doorrijden naar Reykjavik. Maaaaaaar eerst de raft. We zijn op tijd bij het raftcentrum en we worden als gewoonlijk enthousiast ontvangen. De papieren en financiën regelen en daarna krijgen we de eerste uitleg van Dan. Spullen pakken en snel de bus in voor de drie kwartier hobbelende rit richting begin van de raft. Daarna deel twee van de uitleg en dan kan het feest voor de derde keer voor mij beginnen. We starten rustig en alles gaat goed tot we aan een stroomversnelling komen die bestaat uit drie trappen. Voor deze versnelling gaan de boten naar de kant en lopen we eerst een stuk vooruit om de versnelling te gaan bekijken. Van boven uit lijkt de versnelling nog spectaculairder. De gidsen leggen uit hoe ze de versnelling willen gaan nemen. Als alles goed gaat !!!!. We krijgen ook uitleg hoe te handelen als alles niet goed gaat. Onze boot mag als eerste. SPANNEND !!!. De eerste trap gaat goed maar bij de tweede gaat het helemaal mis en kiepert de boot bijna helemaal om. Alleen de gids kan door een soort kamikaze sprong nog net in de boot blijven. De rest ligt allemaal in het water. Als ik boven kom zie ik her en der mensen die uit onze boot zijn gevallen. Ikzelf klamp me vast aan een rotsblok terwijl ik een andere jongen mee kan slepen zodat hij niet met de stroming mee wordt gesleurd. Als ik uit het water ben zie ik de boot aan de andere kant liggen, een meisje uit onze raft hangt ook aan de andere kant vastgeklampt aan een rotsblok met een wit angstig gezicht en nummer vier staat vlak bij ons. Nummer vijf en zes zijn met de stroom meegedreven en zijn door de kajakkers naar de kant gebracht. Eerst wordt het meisje in veiligheid gebracht met een lang touw en daarna is het de beurt aan de volgende boot. De eerste trap wordt zonder moeite genomen de tweede gaat ook goed maar bij nummer drie gaat het ook met deze boot fout en valt meer dan de helft uit de boot. De kajakkers hebben het er maar druk mee. Nadat iedereen weer in zijn eigen boot zit vervolgen we de rivier verder stroom afwaarts terwijl we links en rechts nog een paddel oppikken die tijdens het nemen van de versnelling verloren zijn gegaan. Halverwege de raft genieten we nog van een kop warme chocolademelk en een heerlijke wafel met slagroom en rabarber jam. Rond drie uur zijn we weer bij het centrum. Wat een heftige super raft was het voor de derde keer. Zorgt dat je adrenaline spiegel even flink omhoog spurt. Genieten met volle teugen.
De mannen drinken nog een biertje en daarna is het tijd om afscheid te nemen. Nog een foto op de valreep, facebook adressen uitwisselen en dan is het tijd om echt richting Reykjavik te gaan. Iets over vieren rijden we weg bij het centrum. De weersvoorspellingen zien er niet goed uit. Sneeuw boven de tweehonderd meter en sterke wind. Vorig jaar zijn bij een vergelijkbare weersvoorspelling duizenden schapen in de hooglanden gestorven van de kou. Het is dus wel serieus. Gelukkig valt mee tijdens het begin van de rit. Alleen op het laatste stuk krijg ik last van stevige windvlagen. Op de bergflanken zie je de witte sneeuw al liggen. Het is net alsof ze het met een liniaal hebben afgemeten. Als we in Reykjavik zijn zetten we onze tent op in een flinke wind. De keukentent laten we in de bus liggen. Te veel wind om deze op te zetten. We mogen gebruik maken van de keuken van het guesthouse en we zouden niet goed bezig zijn als we onder deze omstandigheden er geen gebruik van zouden maken. Na het eten nog even zitten en napraten over de heftige raft en dan is het tijd om te gaan slapen. Deze dagen met zulke activiteiten zijn het die zo'n reis mede zo mooi maken.

André

Na een lange tijd van training en voorbereiding ga ik op 26 Januari naar Argentinie om daar met HT reizen een expeditie te maken naar de 6962 meter hoge Aconcaqua. Een maand later 26 Februari vlieg ik vanuit Santiago de Chili door naar Peru waar ik op 1 Maart de Inca Trail naar de Machu Picchu ga lopen. Daarna nog een paar dagen vakantie vieren en dan verwacht ik 8 Maart weer thuis te zijn in Didam. Ik hoop dat jullie kunnen gaan genieten van mijn reisverhalen. Gr. André.

Actief sinds 23 Juli 2012